جلد 25 - ویژه نامه آموزش پزشکی 1397                   جلد 25 - ویژه نامه آموزش پزشکی 1397 صفحات 125-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaspour A, Barati H, Rahimian H, Abdollahi H, Asadzadeh H. Designing an Academic Optimism Causal model Based on Psychological Capital Components by Mediating psychological climate among the Students of Farhangian University. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2018; 25 :115-125
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2398-fa.html
عباس پور عباس، براتی هادی، رحیمیان حمید، عبداللهی حسین، اسدزاده حسن. طراحی مدل علی خوش‌بینی علمی بر اساس مؤلّفه‌های سرمایه روان‌شناختی و میانجی‌گری جوّ روان‌شناختی در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1397; 25 () :115-125

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2398-fa.html


1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، abbaspour1386@gmail.com
2- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (5819 مشاهده)
زمینه و هدف: گرچه تأثیر سرمایه روان‌شناختی مدت‌ها پیش موردتوجه قرارگرفته، ولی امروزه درک رابطه آن با خوش‌بینی علمی به‌عنوان یک ضرورت محسوب می‌شود. در این پژوهش، سازه جوّ روان‌شناختی، به‌عنوان یک متغیّر میانجی در رابطه بین سرمایه روان‌شناختی با خوش‌بینی سازمانی، مورد مطالعه قرارگرفت.
روش تحقیق: مطالعه حاضر برحسب نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی-پیمایشی است. در این مطالعه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 290 نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان نمونه آماری، مورد مطالعه قرار گرفتند.  داده‌ها از طریق پرسشنامه جمع‌آوری شد. پایایی ابزارهای اندازه‌گیری با استفاده از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی ابزارهای اندازه‌گیری با استفاده از روش روایی همگرا و واگرا مورد سنجش قرار گرفت. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار Smart PLS2 استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که سرمایه روان‌شناختی و خوش‌بینی علمی به‌ترتیب: پیشایند و پیامد جوّ روان‌شناختی محسوب می‌شوند و خوش‌بینی علمی با مؤلّفه تاب‌آوری رابطه منفی و با مؤلفه‌های خودکارآمدی، امید و خوش‌بینی رابطه مثبت و معنی‌داری دارد (0/05>P). در مجموع، نتایج بیانگر این بود که 44درصد از تغییرات خوش‌بینی علمی به‌طور مستقیم توسط مؤلّفه‌های سرمایه روان‌شناختی و 45درصد از تغییرات خوش‌بینی علمی، غیرمستقیم و از طریق متغیّر میانجی جوّ روان شناختی تبیین می‌گردد.
نتیجه‌گیری: این پژوهش، یافته‌های نظری و تجربی مهمی را برای تحقیقات آینده در مورد آموزش و خوش‌بینی علمی ارائه کرده و پیش‌بینی می‌کند که ادراک دانشجویان از جوّ روان‌شناختی، یک الزام برای خوش‌بینی علمی محسوب می‌شود.
 
متن کامل [PDF 727 kb]   (1735 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1396/10/2 | پذیرش: 1397/1/19 | انتشار الکترونیک: 1397/6/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات پزشکی ترجمانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Translational Medical Research

Designed & Developed by : Yektaweb