زمینه و هدف: سنجش میزان آگاهی و استفاده اعضای کتابخانه، گام مهمی جهت برنامهریزی جامعتر برای بالابردن سطح آگاهی اعضاء از امکانات و خدمات موجوداست. این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی، نگرش و استفاده اعضای کتابخانه از خدمات و امکانات بخش اطلاعرسانی انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 588 نفر اعضای کتابخانه شامل 334 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از طریق نمونهگیری سیستماتیک و سایر اعضا (254 نفر) به روش سرشماری انتخاب و بررسی شدند. پرسشنامهای خود ساخته براساس اهداف مطالعه تنظیم و طیفی از امکانات و خدمات بخش، مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری منویتنی و کروسکالوالیس با نرمافزار SPSS (ویرایش 15) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: از 588 نفر افراد مورد مطالعه، 57% دانشجو، 18% کارمند، 20% اعضای هیأت علمی و 5% اعضای آزاد بودند. 4/93 درصد، از ساعت کاری کتابخانه آگاه بودند و 6/16 درصد افراد، از آن رضایت نداشتند. بیشترین آگاهی اعضا از پایگاه اطلاعاتی Irandoc با 8/66% و کمترین مربوط به Ovid با 54% بود. نرمافزار Word بیشترین استفاده را داشت. میانگین نمره کسب شده از مجموع 116 نمره میزان استفاده از خدمات، 1/197/21 بود. بین میزان آگاهی و استفاده اعضای مورد مطالعه، ارتباط معنیداری وجود داشت (001/0P<). نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد، میزان استفاده اعضا از خدمات و امکانات کتابخانه به آگاهی آنها وابسته است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |