Tahan M, Khakshoor F, Ahangari E. The relationship between teaching patient safety culture with promoting safety culture and self-efficacy of nurses. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2019; 26 (3) :226-236
URL:
http://journal.bums.ac.ir/article-1-2550-fa.html
1- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. ، t.mohammad2@gmail.com
2- دکتری روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، واحد فردوس، دانشگاه آزاد اسلامی، فردوس، ایران.
3- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور کاشمر، کاشمر، ایران.
چکیده: (7759 مشاهده)
زمینه و هدف: ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﻱ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺍﻳﻤﻨﻲ ﺑﻴﻤﺎﺭ، ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﻳﻤﻨﻲ ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎ ﺭﺍ ﭘﺎﻳﺶ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﻴﺮ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﻳﻤﻨﻲ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﺑﺪ. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش فرهنگ ایمنی بیمار بر ارتقای فرهنگ ایمنی و خودکارآمدی پرستاران در بیمارستان ولیعصر (ع) شهر بیرجند بود.
روش تحقیق: پژوهش حاضر بهصورت نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان ولیعصر (ع) شهر بیرجند در سال 1397 (100 نفر) بودند. از این جامعه آماری، بر اساس جدول مورگان و بهروش نمونهگیری طبقهای، تعداد 80 پرستار انتخاب و بهطور تصادفی و مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. جلسات آموزش گروهی فرهنگ ایمنی بیمار، در طی 4 جلسه 2ساعته برای افراد گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. در پیشآزمون و پسآزمون، هر دو گروه به ابزارهای پژوهش (پرسشنامه فرهنگ ایمنی بیمار و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر) پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس در نرمافزار SPSS (ویرایش 22) تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد، در متغیر فرهنگ ایمنی با توجّه به اثر متغیر، آموزش فرهنگ ایمنی بیمار معنیدار بود (0/01>P)؛ در متغیّر خودکارآمدی با توجّه به اثر متغیر، آموزش فرهنگ ایمنی بیمار معنیدار بود (0/001=P).
نتیجهگیری: آموزشهای مربوط به فرهنگ ایمنی بیمار به پرستاران، بر ارتقای فرهنگ ایمنی و خودکارآمدی آنان مؤثّر است؛ بنابراین پیشنهاد میگردد برنامهریزان، مسؤولین و دستاندرکاران از این روش آموزشی در خصوص ارتقای فرهنگ ایمنی بهره ببرند.
نوع مطالعه:
مقاله اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسي باليني دریافت: 1397/6/6 | پذیرش: 1398/2/8 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1398/5/7 | انتشار الکترونیک: 1398/6/31