Pourshafei H, Ramezanzade K. An enquiry into the current and the desirable status of professors’ professional ethics from the perspective of students in Birjand University of Medical Sciences. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2018; 25 :107-114
URL:
http://journal.bums.ac.ir/article-1-2460-fa.html
پورشافعی هادی، رمضان زاده خیرالنسا. بررسی اختلاف وضعیت موجود و مطلوب رعایت اخلاق حرفهای اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1397; 25
() :107-114
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2460-fa.html
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران و مرکز تحقیقـات بیماریهای قلب و عروق، دانشگـاه علوم پزشکـی بیرجند، بیرجند، ایران
2- مرکز تحقیقـات بیماریهای قلب و عروق، دانشگـاه علوم پزشکـی بیرجند، بیرجند، ایران و گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران ، kh.ramazanzade@yahoo.com
چکیده: (6622 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزشعالی بهعنوان یک نظام حرفهای، نقش عمدهای در آموزش و انتقال ارزشهای اخلاقی دارد و این انتقال بهواسطه اساتید مجرب صورت میگیرد. این مطالعه با هدف تعیین اختلاف وضعیت موجود و مطلوب رعایت اخلاق حرفهای در آموزش توسط اساتید، از نظر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 96-1395 انجام گرفت.
روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی- تحلیلی، 302 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکیبیرجند در سال تحصیلی 96-1395، بهروش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر اساس رشته تحصیلی و جنسیت انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته شامل 69 سؤال (4مؤلّفه اصلی و 17مؤلّفه فرعی) در طیف لیکرت بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان 0/85 و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 0/78 تایید گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 19) و با کمک آزمونهای ANOVA، t زوجی و t در دو نمونه مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین نمره وضعیت مطلوب رعایت اخلاق حرفهای اساتید از دیدگاه دانشجویان 0/73±3/8 و میانگین وضعیت مطلوب رعایت ارزشهای حرفهای 0/77±4/74 بود. تفاوت معنیداری بین میانگین وضعیت موجود اخلاق حرفهای در کلیه مؤلّفههای آن با وضعیت مطلوب مشاهده شد (0/05P<).
نتیجهگیری: این بررسی نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب رعایت اخلاق حرفهای در آموزش در کلیه مؤلّفهها، فاصله معنیداری وجود دارد؛ بنابراین لازم است در خصوص آموزش اخلاق حرفهای به اساتید و فرهنگسازی در این زمینه، اقدام لازم صورت پذیرد.
نوع مطالعه:
مقاله اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1396/12/5 | پذیرش: 1397/3/1 | انتشار الکترونیک: 1397/6/14