دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1386 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 9-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazloomy MahmoodAbad S, Mehri A, Morovati SharifAbad M, Fallahzadeh H. Application of extended model of planned behavior in predicting helmet wearing among motorcyclist clerks in Yazd (2006). J Birjand Univ Med Sci.. 2007; 14 (4) :9-15
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-166-fa.html
مظلومی محمودآباد سعید، مهری علی، مروتی شریف ‌آباد محمدعلی، فلاح زاده حسین. به کارگیری مدل رفتار برنامه ریزی شده توسعه یافته در پیش بینی استفاده از کلاه ایمنی در کارمندان موتور سوار شهر یزد (1385). مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1386; 14 (4) :9-15

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-166-fa.html


1- دانشيار ، mazloomy_s@yahoo.com
2- كارشناس ارشد آموزش بهداشت
3- استاديار
چکیده:   (13028 مشاهده)
زمینه و هدف: در ایران، حدود %24 مرگ و میرهای حوادث ترافیکی به موتورسواران اختصاص دارد. علت اصلی (%75-%65.7) مرگ آنان ضربه مغزی می باشد؛ با وجود این که کلاه ایمنی خطر جراحات وارده به سر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، تعداد کمی از موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده می کنند. مدل رفتار برنامه ریزی شده، یکی از مدل های مهمی است که فرایند اصلی پذیرش رفتارهای بهداشتی را توضیح می دهد. این مطالعه، بکارگیری مدل رفتار برنامه ریزی شده توسعه یافته را در پیشگویی استفاده از کلاه ایمنی کارمندان موتورسوار شهر یزد مورد بررسی قرار می دهد.روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی که به صورت مقطعی انجام شد، 130 نفر از کارمندان ادارات شهر یزد که به روش تصادفی - خوشه ای از شش اداره انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که به طریق مصاحبه تکمیل گردید. روایی این پرسشنامه از طریق پانل خبرگان و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ تعیین شد (a=0.71-0.95). داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (11.5) و آزمونهای ضریب همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: 56 نفر (%43.1) از افراد مورد بررسی، سابقه تصادف با موتورسیکلت داشتند که از این تعداد تنها 6 نفر (%10.7) در زمان تصادف از کلاه ایمنی استفاده کرده بودند. طبق نتایج، همبستگی مثبت معنی داری بین تمام متغیرهای مدل رفتار برنامه ریزی توسعه یافته با قصد و استفاده از کلاه ایمنی مشاهده گردید (P<0.01). در آنالیز رگرسیون مشخص گردید که نگرش، کنترل رفتاری درک شده و درک استفاه از کلاه ایمنی در سایر موتورسواران در مجموع %59 واریانس قصد استفاده از کلاه ایمنی را پیشگویی می کنند که در بین این متغیرها، اثر کنترل رفتاری درک شده بیش از سایر متغیرها بود. کنترل رفتاری درک شده، همچنین همراه با قصد و درک استفاده از کلاه ایمنی در سایر موتورسواران در مجموع %49 واریانس استفاده از کلاه ایمنی را در جامعه مورد بررسی پیش بینی می کردند (P<0.05).نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که میزان استفاده از کلاه ایمنی در جامعه مورد بررسی پایین می باشد که با توجه به آمار بالای مرگ و میر موتورسواران به علت ضربه مغزی، باید میزان استفاده از کلاه ایمنی در موتورسواران ارتقا یابد. در برنامه های آموزشی ارتقادهنده، استفاده از کلاه ایمنی، مدل رفتار برنامه ریزی شده توسعه یافته می تواند به عنوان الگوی نظری برای پیش بینی قصد و استفاده از کلاه ایمنی در موتورسواران بکار رود.
متن کامل [PDF 217 kb]   (1803 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۵/۶/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb