دوره 20، شماره 1 - ( بهار 1392 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 58-67 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimipour H, Jalambadany Z, Peyman N, Ismaili H, Vafaii Najjar A. Effect of sex education, based on the theory of planned behavior, on the sexual function of the woman attending Mashhad health centers . J Birjand Univ Med Sci.. 2013; 20 (1) :58-67
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1236-fa.html
ابراهیمی‌پور حسین، جلمبادانی زینب، پیمان نوشین، اسماعیلی حبیب ا...، وفایی نجار علی. تأثیر آموزش جنسی بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، بر عملکرد جنسی زنان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهری مشهد. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1392; 20 (1) :58-67

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1236-fa.html


1- استادیار ، گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، jalambadaniz @gmail.com
3- دانشیار ، گروه آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (51006 مشاهده)

 زمینه و هدف: بیش از نیمی از مشکلات جنسی که باعث نابودی زندگی و روابط زناشویی می‌شود، به علت آگاهی ناکافی یا عقاید نادرست در مورد روابط جنسی ایجاد می‌شود. تئوری رفتار برنامه ریزی‌شده (Theory of Planned Behavior)، یکی از تئوری‌های مهمی است که فرایند اصلی پذیرش رفتارهای بهداشتی را توضیح می‌دهد. این مطالعه، آموزش جنسی بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر عملکرد جنسی زنان متأهل مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی و درمانی تحت پوشش مرکز بهداشت شهرستان شماره یک مشهد را مورد بررسی قرار داد.

 روش تحقیق: این مطالعه نیمه‌تجربی به‌صورت قبل و بعد، بر روی 80 نفر از زنان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی و درمانی مشهد که در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند، انجام شد. روایی صوری، روایی محتوی و پایایی پرسشنامه محقق‌ساخته‌ای‌، به‌وسیله آلفای کرونباخ و آزمون- بازآزمون تعیین شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (ویرایش 5/11) و آزمون‌های ضریب همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

 یافته‌ها: پس از مداخله آموزشی، میانگین امتیازات آگاهی، نگرش، درک کنترل رفتار، قصد و عملکرد جنسی در گروه مداخله، به‌صورت معنی‌داری افزایش پیدا کرد. این تغییرات در گروه کنترل معنی‌دار نبود؛ همچنین تفاوت آماری معنی‌داری در هنجارهای انتزاعی دو گروه بعد از مداخله به‌وجود نیامد.

 نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر آموزش در ارتقای عملکرد جنسی زنان، پیشنهاد می‌شود کارگاه‌های آموزشی بهبود عملکرد جنسی، با هدف پیشگیری از مشکلات جنسی با حضور زوجین در مراکز بهداشتی درمانی دایر گردد.

متن کامل [PDF 166 kb]   |   متن کامل (HTML)   (2502 دریافت)    
موضوع مقاله: زنان و زايمان
دریافت: ۱۳۹۱/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۱/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb