دوره 31، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 47-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 6489
Ethics code: IR.BUMS.REC.1402.470


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Foadoddini M, Soltani M. Design and production of a learning tool for training opportunities related to mechanical ventilation simulator: Lung Box. J Birjand Univ Med Sci. 2024; 31 (1) :38-47
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-3408-fa.html
فؤادالدینی محسن، سلطانی منصور. طراحی و ساخت ابزار یادگیری برای فرصت‌های آموزشی تهویه مکانیکی: Lung Box. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1403; 31 (1) :38-47

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-3408-fa.html


1- مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق، گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- کارشناس ارشد مراقبت‌های ویژه پرستاری، مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق و گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، soshia81msn@gmail.com
چکیده:   (172 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش پزشکی مبتنی بر شبیه‌سازی برای توسعه و اصلاح آموزش مهارت‌های بالینی مرتبط با مراقبت‌های ویژه و همچنین کاهش تهدید ایمنی بیمار مؤثر است. هدف از این مطالعه بیان فرایند فن‌آورانه ساخت و نیز ارزیابی نمونه پروتوتایپ یک شبیه‌ساز تهویه مکانیکی Lung Box (LB) را بیان می‌دارد.
روش تحقیق: در این مطالعه کاربردی با رویکرد تحلیلی، پیکره وسیله یک سازه از ورق‌های پلکسی‌گلس mm5 برش‌خورده است، که مدار تنفسی، مجموعه بگ پلاستیکی آکاردئونی چهارلایه با قابلیت پروخالی شونده از هوا، سامانه دستی فنری جهت اعمال محدودیت دامنه پرشوندگی بگ‌ها، مانومتر فشارسنج، سامانه اعمال انسداد در جریان هوا، سامانه شبیه‌ساز تریگر تنفسی، سامانه سنجش حجم جاری و جعبه حاوی شیوه‌نامه به‌کارگیری شبیه‌ساز بر روی آن قرار گرفته‌است.
یافته‌ها:  طراحی و ترسیم نقشه با نرم‌افزار اتوکد اجرا و پس از برش لیزری، قطعات وصل شدند. دستگاه به ونتیلاتور ICU وصل شد و حالت تنفسی تهویه اجباری مداوم انتخاب‌گردید. حجم جاری در مقادیر 60/0، 55/0، 50/0، 45/0، 40/0 ‌لیتر و تعداد تنفس  bpm 18، 15، 12، 9 انتخاب و سپس تهویه صورت‌پذیرفت. شبیه‌سازی تریگر تنفسی با مقادیر متنوع حساسیت جریانی (lit/min 15-05/0) صورت‌گرفت. تکرارپذیری مقادیر متغیرهای منتخب برای تست لانگ (TL) با (LB) فاقد اختلاف آماری معنادار بود (05/0<P).
نتیجه‌گیری: در این پژوهش فن‌آورانه، با به‌کارگیری قوانین فیزیولوژی تنفسی و اصول دینامیک سیالات، نمونه پروتوتایپ شبیه‌ساز آموزشی تهویه مکانیکی ساخته و مورد آزمایش کارکردی قرار گرفت. این وسیله دارای کارایی و دقّت کافی در مقایسه با TL متعارف را دارد.
واژه‌های کلیدی: ریه، تهویه مکانیکی، شبیه‌ساز، آموزش
متن کامل [PDF 650 kb]   (73 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1403/1/18 | پذیرش: 1403/2/16 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/3/7 | انتشار الکترونیک: 1403/3/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb