دوره 31، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 47-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 6489
Ethics code: IR.BUMS.REC.1402.470


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Foadoddini M, Soltani M. Design and production of a learning tool for training opportunities related to mechanical ventilation simulator: Lung Box. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2024; 31 (1) :38-47
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-3408-fa.html
فؤادالدینی محسن، سلطانی منصور. طراحی و ساخت ابزار یادگیری برای فرصت‌های آموزشی تهویه مکانیکی: Lung Box. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1403; 31 (1) :38-47

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-3408-fa.html


1- مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق، گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- کارشناس ارشد مراقبت‌های ویژه پرستاری، مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق و گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، soshia81msn@gmail.com
چکیده:   (872 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش پزشکی مبتنی بر شبیه‌سازی برای توسعه و اصلاح آموزش مهارت‌های بالینی مرتبط با مراقبت‌های ویژه و همچنین کاهش تهدید ایمنی بیمار مؤثر است. هدف از این مطالعه بیان فرایند فن‌آورانه ساخت و نیز ارزیابی نمونه پروتوتایپ یک شبیه‌ساز تهویه مکانیکی Lung Box (LB) را بیان می‌دارد.
روش تحقیق: در این مطالعه کاربردی با رویکرد تحلیلی، پیکره وسیله یک سازه از ورق‌های پلکسی‌گلس mm5 برش‌خورده است، که مدار تنفسی، مجموعه بگ پلاستیکی آکاردئونی چهارلایه با قابلیت پروخالی شونده از هوا، سامانه دستی فنری جهت اعمال محدودیت دامنه پرشوندگی بگ‌ها، مانومتر فشارسنج، سامانه اعمال انسداد در جریان هوا، سامانه شبیه‌ساز تریگر تنفسی، سامانه سنجش حجم جاری و جعبه حاوی شیوه‌نامه به‌کارگیری شبیه‌ساز بر روی آن قرار گرفته‌است.
یافته‌ها:  طراحی و ترسیم نقشه با نرم‌افزار اتوکد اجرا و پس از برش لیزری، قطعات وصل شدند. دستگاه به ونتیلاتور ICU وصل شد و حالت تنفسی تهویه اجباری مداوم انتخاب‌گردید. حجم جاری در مقادیر 60/0، 55/0، 50/0، 45/0، 40/0 ‌لیتر و تعداد تنفس  bpm 18، 15، 12، 9 انتخاب و سپس تهویه صورت‌پذیرفت. شبیه‌سازی تریگر تنفسی با مقادیر متنوع حساسیت جریانی (lit/min 15-05/0) صورت‌گرفت. تکرارپذیری مقادیر متغیرهای منتخب برای تست لانگ (TL) با (LB) فاقد اختلاف آماری معنادار بود (05/0<P).
نتیجه‌گیری: در این پژوهش فن‌آورانه، با به‌کارگیری قوانین فیزیولوژی تنفسی و اصول دینامیک سیالات، نمونه پروتوتایپ شبیه‌ساز آموزشی تهویه مکانیکی ساخته و مورد آزمایش کارکردی قرار گرفت. این وسیله دارای کارایی و دقّت کافی در مقایسه با TL متعارف را دارد.
واژه‌های کلیدی: ریه، تهویه مکانیکی، شبیه‌ساز، آموزش
متن کامل [PDF 664 kb]   (457 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (132 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1403/1/18 | پذیرش: 1403/2/16 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/3/7 | انتشار الکترونیک: 1403/3/15

فهرست منابع
1. Pervaiz A, DaoudA, Alchakaki A, GantiSh, Venkat D, Lee S, et al. A Pilot Standardized Simulation-Based Mechanical Ventilation Curriculum Targeting Pulmonary and Medicine Fellows Critical Care Medicine and Critical Care. Avicenna J Med 2023; 13 (3): 176-81. DOI: 10.1055/s-0043-1773792 [DOI:10.1055/s-0043-1773792] [PMID] []
2. Tallo FS, Vendrame LS, Baitello AL. Comparison of three methods for teaching mechanical ventilation in an emergency setting to sixth-year medical students: a randomized trial. Rev Assoc Med Bras.2020; 66(10): 1409-13. DOI: 10.1590/1806-9282.66.10.1409 [DOI:10.1590/1806-9282.66.10.1409] [PMID]
3. Keegan RD, Brown GR, Gordon A. Use of a simulation of the ventilator-patient interaction as an active learning exercise: comparison with traditional lecture. J Vet Med Educ. 2012; 39(4): 359-67. DOI: 10.3138/jvme.0612.061R. PMID: 23187028 [DOI:10.3138/jvme.0612.061R] [PMID]
4. Yee J, Fuenning C, George R, Hejal R, Haines N, Dunn D, et al. Mechanical Ventilation Boot Camp: A Simulation-Based Pilot Study. Crit Care Res Pract. 2016; 2016: 4670672. DOI: 10.1155/2016/4670672. Epub 2016 Feb 1. PMID: 26949545; PMCID: PMC4753319 [DOI:10.1155/2016/4670672] [PMID] []
5. Ayaz O, Ismail FW. Healthcare Simulation: A Key to the Future of Medical Education - A Review. Adv Med Educ Pract. 2022; 13: 301-8. DOI: 10.2147/AMEP.S353777. PMID: 35411198; PMCID: PMC8994530 [DOI:10.2147/AMEP.S353777] [PMID] []
6. Alsuwaidi L, Kristensen J, Hk A, Al Heialy S. Use of simulation in teaching haematological aspects to undergraduate medical students improves student's knowledge related to the taught theoretical underpinnings. BMC Med Educ 2021; 21(1): 271. DOI: 10.1186/s12909-021-02709-5 [DOI:10.1186/s12909-021-02709-5] [PMID] []
7. Ahmady S, Kallestrup P, Sadoughi MM, Katibeh M, Kalantarion M, Amini M, et al. Distance learning strategies in medical education during COVID-19: A systematic review. J Educ Health Promot. 2021; 10: 421. DOI: 10.4103/jehp.jehp_318_21. PMID: 35071627; PMCID: PMC8719547. [DOI:10.4103/jehp.jehp_318_21] [PMID] []
8. Al-Elq AH. Simulation-based medical teaching and learning. J Family Community Med. 2010; 17(1): 35-40. DOI: 10.4103/1319-1683.68787. PMID: 22022669; PMCID: PMC3195067 [DOI:10.4103/1319-1683.68787] [PMID] []
9. So HY, Chen PP, Wong GKC, Chan TTN. Simulation in medical education. J R Coll Physicians Edinb. 2019; 49(1): 52-7. DOI: 10.4997/JRCPE.2019.112. PMID: 30838994 [DOI:10.4997/JRCPE.2019.112] [PMID]
10. Palominos E, Levett-Jones T, Power T, Martinez-Maldonado R. 'We learn from our mistakes': nursing students' perceptions of a productive failure simulation. Collegian, 29(5), 708-12. DOI: 10.1016/j.colegn.2022.02.006 [DOI:10.1016/j.colegn.2022.02.006]
11. Ruppel H, Funk M, Whittemore R, Wung SF, Bonafide CP, Powell Kennedy H. Critical care nurses' clinical reasoning about physiologic monitor alarm customisation: An interpretive descriptive study. J Clin Nurs. 2019; 28(15-16): 3033-41. DOI: 10.1111/jocn.14866. Epub 2019 Apr 22. PMID: 30938915. [DOI:10.1111/jocn.14866] [PMID]
12. Carinci F, Van Gool K, Mainz J, Veillard J, Pichora EC, Januel JM, et al. Towards actionable international comparisons of health system performance: expert revision of the OECD framework and quality indicators. Int J Qual Health Care. 2015; 27(2): 137-46. DOI: 10.1093/intqhc/mzv004 [DOI:10.1093/intqhc/mzv004]
13. Tran AS, Thinh Ngo HQ, Dong VK, Vo AH. Design, Control, Modeling, and Simulation of Mechanical Ventilator for Respiratory Support. Math Prob Eng. 2021: 2499804. [DOI:10.1155/2021/2499804]
14. Pasteka R, Forjan M, Sauermann S, Drauschke A. Electro-mechanical Lung Simulator Using Polymer and Organic Human Lung Equivalents for Realistic Breathing Simulation. Sci Rep. 2019; 9(1): 19778. PMID: 31874980; PMCID: PMC6930199. DOI: 10.1038/s41598-019-56176-6. [DOI:10.1038/s41598-019-56176-6] [PMID] []
15. Mittman C, Edelman NH, Norris AH, Shock NW. Relationship between chest wall and pulmonary compliance and age. J Appl Physiol. 1965; 20(6): 1211-6. DOI: 10.1152/jappl.1965.20.6.1211 [DOI:10.1152/jappl.1965.20.6.1211]
16. Carvalho AR, Zin WA. Respiratory system dynamical mechanical properties: modeling in time and frequency domain. Biophys Rev. 2011; 3(2): 71. DOI: 10.1007/s12551-011-0048-5. Epub 2011 May 19. PMID: 28510005; PMCID: PMC5418399. [DOI:10.1007/s12551-011-0048-5] [PMID] []
17. Shi L, Herrmann J, Bou Jawde S, Bates JH, Nia HT, Suki B. Modeling the influence of gravity and the mechanical properties of elastin and collagen fibers on alveolar and lung pressure-volume curves. Sci Rep. 2022; 12(1), 12280. DOI: 10.1038/s41598-022-16650-0 [DOI:10.1038/s41598-022-16650-0] [PMID] []
18. Akmali Z, Shahbazi-Gahrouei D, Mosleh-Shirazi M. A, Baradaran-Ghahfarokhi M, Fallahian N, Sherkat S. Design and Fabrication of a Four-Dimensional Respiratory Phantom for Studying Tumor Movement in Radiotherapy with Magnetic Resonance Imaging. Iranian Journal of Medical Physics, 2018; 15(Special Issue-12th. Iranian Congress of Medical Physics): 252-2. DOI: 10.22038/ijmp.2018.12888

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات پزشکی ترجمانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Translational Medical Research

Designed & Developed by : Yektaweb