دوره 31، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 101-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 456281
Ethics code: IR.BUMS.REC.1400.170


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasirizade M, Bagherian S, Salmani F, Chapari G. Comparison of workshop and virtual training methods on the quality of report writing by nursing students. J Birjand Univ Med Sci. 2024; 31 (1) :91-101
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-3393-fa.html
نصیری زاده منیژه، باقریان سمانه، سلمانی فاطمه، چاپاری قاسم. مقایسه دو روش آموزش مجازی و کارگاهی بر کیفیت گزارش نویسی دانشجویان پرستاری. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1403; 31 (1) :91-101

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-3393-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- گروه تکنولوژی اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3- گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
4- کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، ghchapari@gmail.com
چکیده:   (86 مشاهده)
زمینه و هدف: کیفیت گزارش‌ها در مراقبت از بیمار نقش مهمی دارد. آمارهای اعلام شده در زمینه غفلتهای صورت گرفته در مراقبت از بیمار که ناشی از گزارش‌نویسی غیرمؤثر پرستاری بوده است، لزوم تلاش بیشتر در زمینه آموزش دانشجویان پرستاری را طلب میکند و با توجه به اینکه روشهای متفاوتی برای آموزش گزارش نویسی وجود دارد، در این مطالعه به مقایسه دو روش کارگاهی و آموزش مجازی بر کیفیت گزارش‌نویسی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پرداخته شد.
روش تحقیق: در این مطالعه مداخله‌ای 111 دانشجوی پرستاری بیرجند به‌طور تصادفی در سه گروه آموزش مجازی (36نفر)، آموزش کارگاهی (36نفر) و کنترل (39نفر) قرار گرفتند. برای دانشجویان گروه آموزش کارگاهی، محتوای آموزشی در قالب کارگاه آموزشی طی 3 جلسه 4 ساعته (6 مبحث)، گروه آموزش مجازی، محتوای آموزشی به‌صورت فایل متنی، صوتی و تصویری از طریق تلگرام به‌مدت یک هفته (6 روز آموزش و یک روز جمعبندی مطالب) و به‌صورت روزانه و در ساعت مشخص برای دانشجویان ارسال شد. قبل و پس از مداخله (بلافاصله و 2 هفته پس از آموزش) میزان مهارت گزارش‌نویسی دانشجویان ارزیابی شد.
یافته‌ها: میانگین نمره کیفیت گزارش نویسی بلافاصله بعد از اتمام برنامه آموزشی در گروه آموزش کارگاهی برابر با 91/4±58/80 بود که به‌طور معناداری بیشتر از سایر گروه‌های مورد بررسی بود. همچنین میانگین نمره کیفیت گزارش‌نویسی 2 هفته پس از اتمام برنامه آموزشی، در گروه آموزش کارگاهی برابر با 16/5±91/78 بود که به‌طور معناداری بیشتر از دو گروه دیگر بود. میانگین تفاوت نمره کیفیت گزارش‌نویسی بلافاصله بعد از اتمام آموزش، در گروه آموزش کارگاهی به‌طور معناداری بیشتر از سایر گروه‌ها بود (001/0>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر روش کارگاهی برای آموزش گزارش‌نویسی در دانشجویان پرستاری در مقایسه با روش مجازی کارآمدتر می‌باشد.
متن کامل [PDF 430 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1402/12/9 | پذیرش: 1403/3/7 | انتشار الکترونیک: 1403/3/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb