دوره 31، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 101-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 456281
Ethics code: IR.BUMS.REC.1400.170


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasirizade M, Bagherian S, Salmani F, Chapari G. Comparison of workshop and virtual training methods on the quality of report writing by nursing students. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2024; 31 (1) :91-101
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-3393-fa.html
نصیری زاده منیژه، باقریان سمانه، سلمانی فاطمه، چاپاری قاسم. مقایسه دو روش آموزش مجازی و کارگاهی بر کیفیت گزارش نویسی دانشجویان پرستاری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1403; 31 (1) :91-101

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-3393-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- گروه تکنولوژی اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3- گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
4- کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، ghchapari@gmail.com
چکیده:   (963 مشاهده)
زمینه و هدف: کیفیت گزارش‌ها در مراقبت از بیمار نقش مهمی دارد. آمارهای اعلام شده در زمینه غفلتهای صورت گرفته در مراقبت از بیمار که ناشی از گزارش‌نویسی غیرمؤثر پرستاری بوده است، لزوم تلاش بیشتر در زمینه آموزش دانشجویان پرستاری را طلب میکند و با توجه به اینکه روشهای متفاوتی برای آموزش گزارش نویسی وجود دارد، در این مطالعه به مقایسه دو روش کارگاهی و آموزش مجازی بر کیفیت گزارش‌نویسی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پرداخته شد.
روش تحقیق: در این مطالعه مداخله‌ای 111 دانشجوی پرستاری بیرجند به‌طور تصادفی در سه گروه آموزش مجازی (36نفر)، آموزش کارگاهی (36نفر) و کنترل (39نفر) قرار گرفتند. برای دانشجویان گروه آموزش کارگاهی، محتوای آموزشی در قالب کارگاه آموزشی طی 3 جلسه 4 ساعته (6 مبحث)، گروه آموزش مجازی، محتوای آموزشی به‌صورت فایل متنی، صوتی و تصویری از طریق تلگرام به‌مدت یک هفته (6 روز آموزش و یک روز جمعبندی مطالب) و به‌صورت روزانه و در ساعت مشخص برای دانشجویان ارسال شد. قبل و پس از مداخله (بلافاصله و 2 هفته پس از آموزش) میزان مهارت گزارش‌نویسی دانشجویان ارزیابی شد.
یافته‌ها: میانگین نمره کیفیت گزارش نویسی بلافاصله بعد از اتمام برنامه آموزشی در گروه آموزش کارگاهی برابر با 91/4±58/80 بود که به‌طور معناداری بیشتر از سایر گروه‌های مورد بررسی بود. همچنین میانگین نمره کیفیت گزارش‌نویسی 2 هفته پس از اتمام برنامه آموزشی، در گروه آموزش کارگاهی برابر با 16/5±91/78 بود که به‌طور معناداری بیشتر از دو گروه دیگر بود. میانگین تفاوت نمره کیفیت گزارش‌نویسی بلافاصله بعد از اتمام آموزش، در گروه آموزش کارگاهی به‌طور معناداری بیشتر از سایر گروه‌ها بود (001/0>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر روش کارگاهی برای آموزش گزارش‌نویسی در دانشجویان پرستاری در مقایسه با روش مجازی کارآمدتر می‌باشد.
متن کامل [PDF 431 kb]   (351 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (115 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1402/12/9 | پذیرش: 1403/3/7 | انتشار الکترونیک: 1403/3/15

فهرست منابع
1. Cheevakasemsook A, Chapman Y, Francis K, Davies C. The study of nursing documentation complexities. Int J Nurs Pract. 2006; 12(6): 366-74. DOI: 10.1111/j.1440-172X.2006.00596.x [DOI:10.1111/j.1440-172X.2006.00596.x] [PMID]
2. Zabolypour S, Mohammadi S, Fararooei M, Hosseini M, Bazgirian M. A Review of Quality of Nursing Documentation in Different Fields and the Lack of Proper Reporting by Nurses in Shahid Beheshti Hospital in Yasouj. Iranian Journal of Nursing Research. 2017; 12(2): 38-44. [Persian] URL: https://ijnr.ir/browse.php?a_id=1814&sid=1&slc_lang=en
3. Müller‐Staub M, Needham I, Odenbreit M, Ann Lavin M, Van Achterberg T. Improved quality of nursing documentation: results of a nursing diagnoses, interventions, and outcomes implementation study.Int J Nurs Terminol Classif. 2007; 18(1): 5-17. DOI: 10.1111/j.1744-618X.2007.00043.x [DOI:10.1111/j.1744-618X.2007.00043.x] [PMID]
4. Bruylands M, Paans W, Hediger H, Müller‐Staub M. Effects on the quality of the nursing care process through an educational program and the use of electronic nursing documentation.Int J Nurs Knowl. 2013; 24(3): 163-70. DOI: 10.1111/j.2047-3095.2013.01248.x [DOI:10.1111/j.2047-3095.2013.01248.x] [PMID]
5. Potter PA, Perry AGE, Hall AE, Stockert PA. Fundamentals of nursing: Elsevier mosby; 2021.
6. Hanifi N, Mohamadi E. Survey of causes of faculty nursing documentation. Hayat. 2004; 10(2): 39-46. [Persian] URL: http://hayat.tums.ac.ir/article-1-267-en.html
7. Abraham A. Poor systems and staffing problems led to poor patient outcomes. Prof Nurse. 2003; 18(10): 576-7. PMID: 12808857 URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12808857/
8. Fatmawati F, Febrianti Y, Rahmayanti F, Rusmanwadi R, Windureswari W. Analysis of Factors Relating The Quality of Nursing Care Documentation. Frontiers in Healthcare Research. 2024; 1(1): 39-45.
9. Rostam J. The survey of nurses' viewpoints on continuing nursing education in the teaching hospitals in kermanshah. J Guilan Univ Med Sci. 2002. 2005; 1 (2): 113-20. [Persian] URL: https://sdme.kmu.ac.ir/article_90078.html
10. Baghaie M, ATRKAR RZ. A Comparision of two teaching strategies: Lecture and PBL, on learning and retaining in nursing students. 2003; 12 (47): 86-94. URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-730-en.html
11. Nourian A, Heidari A, Nourian M, Ebnahmadi A, Akbarzadeh Bagheban A, Khoshnevisan MH. Comparison of E-learning and traditional classroom instruction of dental public health for dental students of Shahid Beheshti dental school during 2010-2011. Shahid Beheshti University Dental Journal. 2012; 30: 174- 83. Corpus ID: 53405026 URL: https://api.semanticscholar.org/CorpusID:53405026.
12. Abolhasani S, Haghani F. Problem-based learning in nursing education: A review article. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(5): 726-34. [Persian] URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1532-en.html
13. Crawford TR. Using problem-based learning in web-based components of nurse education. Nurse Educ Pract. 2011; 11(2): 124-30. DOI: 10.1016/j.nepr.2010.10.010 [DOI:10.1016/j.nepr.2010.10.010] [PMID]
14. Sharifi M, Fathabadi J, Shokri O, Pakdaman Sh. The Experience of E-Learning in the Educational System of Iran: MetaAnalysis of the Effectiveness of E-Learning in Comparison to Face-to-Face Education. DOI: 10.30473/etl.2019.6051
15. Abbaszadeh A, Sabeghi H, Heydari A, Borhani F. Assessment of the Effect of Continuing Education Program on Nurse's Knowledge, Attitude and Performance about Documentation. Evidence Based Care. 2012; 2(1): 75-83. DOI: 10.22038/EBCJ.2012.393
16. Koo TK, Li MY. A Guideline of Selecting and Reporting Intraclass Correlation Coefficients for Reliability Research. J Chiropr Med. 2016; 15(2): 155-63. DOI: 10.1016/j.jcm.2016.02.012 [DOI:10.1016/j.jcm.2016.02.012] [PMID] []
17. Ebrahimpour F, Pelarak F. Modified Use of Team-Based Learning to Teach Nursing Documentation. Electron Physician. 2016; 8(1): 1764-9. DOI: 10.19082/1764 [DOI:10.19082/1764] [PMID] []
18. Akbari Farmad S, Pour Heydari S. The Impact of Peer Evaluation on the Quality of nursing report. Medical Education. 2021; 9(1): 7-17. DOI: 10.22088/mededj.9.1.7 [Persian]
19. Turkamannezhad Sabzevari M, Khosrojerdi M, Azizi F. Comparison the Effect of Nursing Record Educatoin Based on Critical Thinking with Routine Educatoin on Nurses and Midwives Record Skills in Sabzevar Mobini Hospital. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2021; 28(3): 425-30. [Persian] URL: https://jsums.medsab.ac.ir/article_1312.html?lang=en
20. Delphi M, Amiri M, Bayat A, Tavakoli M, Taheri F, Shamil Shooshtari S. The Impact of Report writing Training on the Quality of Auditory Reporting in Audiology Students and Graduates of Ahvaz University of Medical Sciences in 1396-1398. Journal of Medical Education. 2020; 8(2): 16-20. [Persian] URL: http://mededj.ir/article-1-338-en.html
21. Vafaee H, Makarem A, Ildarabadi E, Khalafi A, Karimi Moonaghi H. A Survey on Effects of Teacher-Centered Teaching and Problem-Based Learning Methods in Incidence of Nursing Documentation Errors. Educational Developement of Jundishapur. 2017; 7(4): 355-65. [Persian] URL: https://sid.ir/paper/228701/en
22. Persky AM, Henry T, Campbell A. An exploratory analysis of personality, attitudes, and study skills on the learning curve within a team-based learning environment.Am J Pharm Educ. 2015;79(2): 20.DOI: 10.5688/ajpe79220 [DOI:10.5688/ajpe79220] [PMID] []
23. Miller CJ, Falcone JC, Metz MJ. A Comparison of Team-Based Learning Formats: Can We Minimize Stress While Maximizing Results? World Journal of Education. 2015;5(4):1-13. DOI:10.5430/wje.v5n4p1 [DOI:10.5430/wje.v5n4p1]
24. Norouzi. J, Jafari Golestan N, Pishgooie SAH. A Comparative Study on the Effect of lecture and multimedia Training of applying SBAR communication model on Emergency Nurses' Knowledge, attitude and performance of nursing documentation in Selected Military Hospitals. Military Caring Sciences. 2020; 6(4): 257-66. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-325-en.html [DOI:10.29252/mcs.6.4.1]
25. Rad RF, Sadrabad AZ, Nouraei R, Khatony A, Bashiri H, Bozorgomid A, et al. Comparative study of virtual and face-to-face training methods on the quality of healthcare services provided by Kermanshah pre-hospital emergency staff (EMS): randomized educational Intervention trial. BMC Med Educ. 2022; 22(1): 203. DOI: 10.1186/s12909-022-03277-y. [DOI:10.1186/s12909-022-03277-y] [PMID] []
26. Vafaei SM, Manzari ZS, Heydari A, Froutan R, Farahani LA. Improving Nursing Care Documentation in Emergency Department: A Participatory Action Research Study in Iran. Open Access Maced J Med Sci. 2018; 6(8): 1527-32. DOI: 10.3889/oamjms.2018.303 [DOI:10.3889/oamjms.2018.303] [PMID] []
27. Manzari Z, Masoumian Hoseini ST, Karimi Moonaghi H, Behnam Vashani H, Khaleghi I. Comparing the effect of two educational methods (context based learning and lecture) on nurse's knowledge, attitude and practice about nurse's role in organ donation process. Nursing And Midwifery Journal. 2015; 13(9): 758-71. [Persian] URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2034-fa.html
28. Kardan Barzoki E, Bakhshandeh H, Nikpajouh A, Elahi E, Haghjoo M. Comparison of the effect of education through lecture and multimedia methods on knowledge, attitude, and performance of cardiac care. Iranian Journal of Cardiovascular Nursing. 2016; 4(4): 6-13. [Persian] URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-273-en.html

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات پزشکی ترجمانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Translational Medical Research

Designed & Developed by : Yektaweb