دوره 21، شماره 3 - ( پاييز 1393 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 331-324 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazem T, Ghahramani A A, Sharifzadeh G, Hashemi S S. Effect of “Healthy Heart Education Program” on the Knowledge and attitude of Junior high School Students regarding Cardiovascular diseases in Birjand during 2011. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2014; 21 (3) :324-331
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1608-fa.html
کاظمی طوبی، قهرمانی امیرعلی، شریف زاده غلامرضا، هاشمی سیده سعیده. تأثیر آموزش برنامه قلب سالم بر آگاهی و نگرش دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهر بیرجند، در مورد بیماری‌های قلبی- عروقی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1393; 21 (3) :324-331

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1608-fa.html


1- مرکزتحقیقا ت اترواسکلروز وعروق کرونر ، drtooba.kazemi@gmail.com
2- کمیته تحقیقات دانشجویی
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایراندانشگاه علوم پزشکی بیرجند
4- مرکز تحقیقات دانشجویی،دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده:   (11163 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه، بیماری‌های قلبی- عروقی از اهمیّت ویژه‌ای برخوردار بوده و از علل مهم مرگ و میر به‌شمار می‌روند. با توجه به نقش عوامل خطر قلبی در ایجاد این بیماری‌ها و شروع پدیده آترواسکلروز از دوران کودکی، این مطالعه به‌منظور بررسی تأثیر آموزش برنامه قلب سالم بر آگاهی و نگرش دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهر بیرجند انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه نیمه‌تجربی از نوع قبل و بعد، بر روی 395نفر از دانش‌آموزان پایه اول راهنمایی شهر بیرجند که به‌روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. پرسشنامه خودساخته، بر اساس اهداف، تهیّه و پس از تأیید روایی و پایایی آن، در دو مرحله قبل و بعد از آموزش تکمیل شد. این آموزش‌ها به‌صورت سخنرانی و پرسش و پاسخ، به‌مدّت سه ماه، هر هفته یک جلسه و هر جلسه به‌مدّت یک ساعت ادامه داشت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 16) و آزمون t-test زوج‌شده در سطح 05/0=α تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: این مطالعه بر روی 395دانش‌آموز پایه اول راهنمایی شهر بیرجند با میانگین سنّی 57/0±48/12 سال شامل: 181 (8/45%) دانش‌آموز پسر و 214 (2/54%) دانش‌آموز دختر انجام شد. میانگین نمره کل آگاهی در زمینه عوامل خطرساز بیماری‌های قلب و عروق، قبل از آموزش 21/3±26/8 بود که بعد از آموزش به 77/3±31/9 افزایش یافت (001/0P<). میانگین نمره نگرش نیز بعد از آموزش از 93/4±38 به 78/5±1/39 افزایش یافت (001/0P <). نتیجه‌گیری: از آنجا که تأثیر آموزش بر ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانش‌آموزان تأیید گردید، اجرای برنامه‌های آموزش قلب سالم به‌عنوان یک اولویّت آموزشی در مدارس، می‌بایست مورد توجه مسئولین و مدیران بهداشتی و آموزشی استان قرار گیرد.
متن کامل [PDF 271 kb]   (2896 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: قلب و عروق
دریافت: 1392/12/26 | پذیرش: 1393/9/30 | انتشار الکترونیک: 1393/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات پزشکی ترجمانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Translational Medical Research

Designed & Developed by : Yektaweb