دوره 21، شماره 3 - ( پاييز 1393 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 331-324 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazem T, Ghahramani A A, Sharifzadeh G, Hashemi S S. Effect of “Healthy Heart Education Program” on the Knowledge and attitude of Junior high School Students regarding Cardiovascular diseases in Birjand during 2011. J Birjand Univ Med Sci. 2014; 21 (3) :324-331
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1608-fa.html
کاظمی طوبی، قهرمانی امیرعلی، شریف زاده غلامرضا، هاشمی سیده سعیده. تأثیر آموزش برنامه قلب سالم بر آگاهی و نگرش دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهر بیرجند، در مورد بیماری‌های قلبی- عروقی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند 1393; 21 (3) :331-324

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1608-fa.html


1- مرکزتحقیقا ت اترواسکلروز وعروق کرونر ، drtooba.kazemi@gmail.com
2- کمیته تحقیقات دانشجویی
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایراندانشگاه علوم پزشکی بیرجند
4- مرکز تحقیقات دانشجویی،دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده:   (10607 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه، بیماری‌های قلبی- عروقی از اهمیّت ویژه‌ای برخوردار بوده و از علل مهم مرگ و میر به‌شمار می‌روند. با توجه به نقش عوامل خطر قلبی در ایجاد این بیماری‌ها و شروع پدیده آترواسکلروز از دوران کودکی، این مطالعه به‌منظور بررسی تأثیر آموزش برنامه قلب سالم بر آگاهی و نگرش دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهر بیرجند انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه نیمه‌تجربی از نوع قبل و بعد، بر روی 395نفر از دانش‌آموزان پایه اول راهنمایی شهر بیرجند که به‌روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. پرسشنامه خودساخته، بر اساس اهداف، تهیّه و پس از تأیید روایی و پایایی آن، در دو مرحله قبل و بعد از آموزش تکمیل شد. این آموزش‌ها به‌صورت سخنرانی و پرسش و پاسخ، به‌مدّت سه ماه، هر هفته یک جلسه و هر جلسه به‌مدّت یک ساعت ادامه داشت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 16) و آزمون t-test زوج‌شده در سطح 05/0=α تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: این مطالعه بر روی 395دانش‌آموز پایه اول راهنمایی شهر بیرجند با میانگین سنّی 57/0±48/12 سال شامل: 181 (8/45%) دانش‌آموز پسر و 214 (2/54%) دانش‌آموز دختر انجام شد. میانگین نمره کل آگاهی در زمینه عوامل خطرساز بیماری‌های قلب و عروق، قبل از آموزش 21/3±26/8 بود که بعد از آموزش به 77/3±31/9 افزایش یافت (001/0P<). میانگین نمره نگرش نیز بعد از آموزش از 93/4±38 به 78/5±1/39 افزایش یافت (001/0P <). نتیجه‌گیری: از آنجا که تأثیر آموزش بر ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانش‌آموزان تأیید گردید، اجرای برنامه‌های آموزش قلب سالم به‌عنوان یک اولویّت آموزشی در مدارس، می‌بایست مورد توجه مسئولین و مدیران بهداشتی و آموزشی استان قرار گیرد.
متن کامل [PDF 271 kb]   (2746 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: قلب و عروق
دریافت: 1392/12/26 | پذیرش: 1393/9/30 | انتشار الکترونیک: 1393/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb