دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1389 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 135-127 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoudirad G, Ahmadi F, Vanaki Z, Hajizadeh E. The effect of “Expectation based managerial competency acquisition in nursing model” on nursing staff empowerment and efficacy of leadership style. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2010; 17 (2) :127-135
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-662-fa.html
محمودی‌راد غلامحسین، احمدی فضل‌الله، ونکی زهره، حاجی‌زاده ابراهیم. تاثیر مدل کسب شایستگی مدیریتی مبتنی بر انتظارات در پرستاری، بر توانمندی کارکنان پرستاری و اثربخشی سبک رهبری مدیران پرستاری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1389; 17 (2) :127-135

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-662-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- دانشیار گروه پرستاری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، ahmadif@modares.ac.ir
چکیده:   (18443 مشاهده)

  زمینه و هدف: ایجاد محیط بالینی مطلوب برای استفاده از توانمندی‏های پرستاران و بالفعل کردن استعدادهای بالقوه آنها نیازمند ایفای مهارت‏های مدیریتی و اثربخشی رهبری مدیران پرستاری است؛ هرچند بکارگیری این مهارت‏ها کمتر مشاهده می‏گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مدل کسب شایستگی مبتنی بر انتظارات در پرستاری بر اثربخشی سبک رهبری مدیران پرستاری و توانمندی کارکنان پرستاری انجام شد.

  روش تحقیق: این مطالعه نیمه تجربی با گروه‏های کنترل نامتعادل، بخشی از یک تحقیق تلفیقی می‏باشد. 43 پرستار و 13 مدیر پرستاری بیمارستان امام رضا (گروه شاهد) و 47 پرستار و 29 مدیر پرستاری بیمارستان ولی‌عصر(عج) شهر بیرجند (گروه مداخله) مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه‏های توانمندی اسپریتزر و سبک رهبری لیدز استفاده شد. داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS ویرایش 16 و آزمون‏های آماری تی مستقل، تی زوجی، من‏ویتنی، کروسکال والیس و کای‏دو در سطح معنی‏داری 05/0>P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  یافته‌ها: یافته‏ها حاکی از تفاوت معنی‏داری در میانگین نمرات توانمندی کارکنان پرستاری گروه مداخله بود

(0/001>P) اما تفاوت معنی‏داری در سطح توانمندی این گروه مشاهده نشد (146/0=P)؛ همچنین تفاوت معنی‏داری در میانگین نمرات اثربخشی سبک رهبری مدیران پرستاری گروه مداخله، بعد از مداخله مشاهده گردید

(0/046=P).

  نتیجه‌گیری: مدل کسب شایستگی مدیریتی مبتنی بر انتظارات در پرستاری توانسته است اثربخشی سبک رهبری و مهارت‏های مدیران پرستاری را به گونه‏ای ارتقا دهد که این تغییرات توسط کارکنان درک شده و بر توانمندی آنان اثر بگذارد.

متن کامل [PDF 309 kb]   (4842 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مديريت خدمات بهداشتي و درماني
دریافت: 1389/4/14 | پذیرش: 1393/12/18 | انتشار الکترونیک: 1393/12/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات پزشکی ترجمانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Translational Medical Research

Designed & Developed by : Yektaweb