دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1389 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 127-135 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoudirad G, Ahmadi F, Vanaki Z, Hajizadeh E. The effect of “Expectation based managerial competency acquisition in nursing model” on nursing staff empowerment and efficacy of leadership style. J Birjand Univ Med Sci.. 2010; 17 (2) :127-135
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-662-fa.html
محمودی‏راد غلامحسین، احمدی فضل‏الله، ونکی زهره، حاجی‏زاده ابراهیم. تاثیر مدل کسب شایستگی مدیریتی مبتنی بر انتظارات در پرستاری، بر توانمندی کارکنان پرستاری و اثربخشی سبک رهبری مدیران پرستاری. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1389; 17 (2) :127-135

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-662-fa.html


1- استاديار، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- دانشيار ، ahmadif@modares.ac.ir
3- دانشيار
چکیده:   (11334 مشاهده)

  زمینه و هدف: ایجاد محیط بالینی مطلوب برای استفاده از توانمندی‏های پرستاران و بالفعل کردن استعدادهای بالقوه آنها نیازمند ایفای مهارت‏های مدیریتی و اثربخشی رهبری مدیران پرستاری است؛ هرچند بکارگیری این مهارت‏ها کمتر مشاهده می‏گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مدل کسب شایستگی مبتنی بر انتظارات در پرستاری بر اثربخشی سبک رهبری مدیران پرستاری و توانمندی کارکنان پرستاری انجام شد.

  روش تحقیق: این مطالعه نیمه تجربی با گروه‏های کنترل نامتعادل، بخشی از یک تحقیق تلفیقی می‏باشد. 43 پرستار و 13 مدیر پرستاری بیمارستان امام رضا (گروه شاهد) و 47 پرستار و 29 مدیر پرستاری بیمارستان ولی‌عصر(عج) شهر بیرجند (گروه مداخله) مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه‏های توانمندی اسپریتزر و سبک رهبری لیدز استفاده شد. داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS ویرایش 16 و آزمون‏های آماری تی مستقل، تی زوجی، من‏ویتنی، کروسکال والیس و کای‏دو در سطح معنی‏داری 05/0>P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  یافته‌ها: یافته‏ها حاکی از تفاوت معنی‏داری در میانگین نمرات توانمندی کارکنان پرستاری گروه مداخله بود

(0/001>P) اما تفاوت معنی‏داری در سطح توانمندی این گروه مشاهده نشد (146/0=P)؛ همچنین تفاوت معنی‏داری در میانگین نمرات اثربخشی سبک رهبری مدیران پرستاری گروه مداخله، بعد از مداخله مشاهده گردید

(0/046=P).

  نتیجه‌گیری: مدل کسب شایستگی مدیریتی مبتنی بر انتظارات در پرستاری توانسته است اثربخشی سبک رهبری و مهارت‏های مدیران پرستاری را به گونه‏ای ارتقا دهد که این تغییرات توسط کارکنان درک شده و بر توانمندی آنان اثر بگذارد.

متن کامل [PDF 309 kb]   (2855 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۹/۴/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb