Talebi F, Ebrahimipour S, Sharifzadeh G. Evaluation of the effect of education of proper oral hygiene via virtual reality simulation on dental plaque in high school students. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2021; 28 (2) :158-169
URL:
http://journal.bums.ac.ir/article-1-2790-fa.html
طالبی فهیمه، ابراهیمی پور صدیقه، شریف زاده غلامرضا. بررسی تأثیر آموزش نحوه صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان بر اساس شبیهسازی واقعیت مجازی بر پلاک دندانی دانشآموزان دختر متوسطه. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1400; 28 (2) :158-169
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2790-fa.html
1- دندانپزشک عمومی، کمیته تحقیقات دانشجویی، بیرجند، ایران
2- گروه اندودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، sdent22@gmail.com
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده: (2177 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از این مطالعه مقایسه کارایی برداشت پلاک فوقلثهای پس از آموزش بهداشت دهان و دندان با استفاده از نرمافزار واقعیت مجازی (VR) در دانش آموران دختر دوره متوسطه میباشد.
روش تحقیق: این بررسی بهروش کارآزمایی بالینی میدانی بر روی 90 دانشآموز مقطع دوم متوسطه شهر بیرجند انجام گرفت. تعداد 3 مدرسه بهروش تصادفی انتخاب شدند و طی معاینه بالینی PI (پلاک ایندکس) آنها به روش استاندارد ثبت گردید. مدارس به 3 گروه تقسیم شدند. در اوّلین گروه آموزش بهداشت دهان و دندان در یک جلسه بر اساس واقعیتمجازی انجام گرفت. در گروه دوّم آموزش بهداشت دهان و دندان بهصورت شفاهی در یک جلسه ارائه شد و سوّمین گروه شاهد بود که هیچ آموزشی در آن اعمال نشد. بعد از یک ماه هر سه گروه موردبررسی مجدد قرار گرفتند و شاخص PI اندازهگیری شد.
یافتهها: میانگین پلاک در دندانهای تحت بررسی در گروه واقعیت مجازی بعد از مداخله (0/77±1/92) نسبت به قبل (0/62±2/69) کاهش آماری معنیداری را نشان داد (0/001>P).
میانگین پلاک در گروه آموزش شفاهی بعد از مداخله (0/95±2/16) نسبت به قبل از مداخله (0/91±2/45) کاهش آماری معنیداری را نشان داد (0/014=P). این اختلاف در گروه واقعیتمجازی و آموزش شفاهی نسبت به گروه شاهد معنیدار بود (0/01>P).
نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که آموزش بهداشت دهان و دندان بهطورکلی و آموزش بر اساس واقعیت مجازی بهطور ویژه، در برداشت پلاک دندانی و در بهبود و ارتقاء بهداشت دهان و دندان مؤثر میباشد.
نوع مطالعه:
مقاله اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
دندانپزشكي دریافت: 1398/9/25 | پذیرش: 1399/4/2 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/1/31 | انتشار الکترونیک: 1400/3/30