دوره 28، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 28 شماره 2 صفحات 169-158 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebi F, Ebrahimipour S, Sharifzadeh G. Evaluation of the effect of education of proper oral hygiene via virtual reality simulation on dental plaque in high school students. J Birjand Univ Med Sci. 2021; 28 (2) :158-169
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2790-fa.html
طالبی فهیمه، ابراهیمی پور صدیقه، شریف زاده غلامرضا. بررسی تأثیر آموزش نحوه صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان بر اساس شبیه‌سازی واقعیت مجازی بر پلاک دندانی دانش‌آموزان دختر متوسطه. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند 1400; 28 (2) :169-158

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2790-fa.html


1- دندانپزشک عمومی، کمیته تحقیقات دانشجویی، بیرجند، ایران
2- گروه اندودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، sdent22@gmail.com
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده:   (1768 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از این مطالعه مقایسه کارایی برداشت پلاک فوق‌لثه‌ای پس از آموزش بهداشت دهان و دندان با استفاده از نرم‌افزار واقعیت ‌مجازی (VR) در دانش آموران دختر دوره متوسطه می‌باشد.
روش تحقیق: این بررسی به‌روش کارآزمایی بالینی میدانی بر روی 90 دانش‌آموز مقطع دوم متوسطه شهر بیرجند انجام گرفت. تعداد 3 مدرسه به‌روش تصادفی انتخاب شدند و طی معاینه بالینی PI (پلاک ایندکس) آن‌ها به روش استاندارد ثبت گردید. مدارس به 3 گروه تقسیم شدند. در اوّلین گروه آموزش بهداشت دهان و دندان در یک جلسه بر اساس واقعیت‌مجازی انجام گرفت. در گروه دوّم آموزش بهداشت دهان و دندان به‌صورت شفاهی در یک جلسه ارائه شد و سوّمین گروه شاهد بود که هیچ آموزشی در آن اعمال نشد. بعد از یک ماه هر سه گروه موردبررسی مجدد قرار گرفتند و شاخص PI اندازه‌گیری شد.
یافته‌ها: میانگین پلاک در دندان‌های تحت بررسی در گروه واقعیت مجازی بعد از مداخله (0/77±1/92) نسبت به قبل (0/62±2/69) کاهش آماری معنی‌داری را نشان داد (0/001>P).
میانگین پلاک در گروه آموزش شفاهی بعد از مداخله (0/95±2/16) نسبت به قبل از مداخله (0/91±2/45) کاهش آماری معنی‌داری را نشان داد (0/014=P). این اختلاف در گروه واقعیت‌مجازی و آموزش شفاهی نسبت به گروه شاهد معنی‌دار بود (0/01>P).
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد که آموزش بهداشت دهان و دندان به‌طورکلی و آموزش بر اساس واقعیت مجازی به‌طور ویژه، در برداشت پلاک دندانی و در بهبود و ارتقاء بهداشت دهان و دندان مؤثر می‌باشد.
متن کامل [PDF 737 kb]   (512 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (478 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: دندانپزشكي
دریافت: 1398/9/25 | پذیرش: 1399/4/2 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/1/31 | انتشار الکترونیک: 1400/3/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb