پيش از انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahergorabi Z, Moodi M, Kazemi T. The need for reviewing log books in Birjand University of Medical Sciences clinical wards. J Birjand Univ Med Sci.. 2017; 24
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2284-fa.html
طاهرگورابی زویا، مودی میترا، کاظمی طوبی. ضرورت بازنگری لاگ بوک در بخش های بالینی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1396; 24 ()

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2284-fa.html


1- مرکز تحقیقات سوء مصرف مواد و مسمومیت ها ، گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، mitra_m2561@yahoo.com
3- مرکز تحقیقات بیماریهای قلب و عروق، گروه قلب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده:   (227 مشاهده)
آموزش بالینی را می توان به صورت فعالیتی تسهیل کننده برای یادگیری در محیط بالینی دانست که در طی آن دانشجویان با حضور بر بالین بیمار تجربیاتی کسب می کنند و در تعامل با استاد و محیط مفاهیم آموخته شده را در عمل به کار می گیرند. در آموزش بالینی فرصتی برای دانشجو فراهم می آید تا دانش نظری خود را به مهارت های ذهنی و روانی حرکتی متنوعی که برای مراقبت از بیمار ضروری است تبدیل کند.
ارزشیابی فرآیند یاددهی و یادگیری از فعالیت های مورد توجه در موسسات آموزشی است زیرا تربیت نیروی انسانی متبحر، کارآزموده و دارای صلاحیت به میزان زیادی وابسته به این فرآیند است. بکارگیری تکنیک های نوین آموزشی، افزایش بهره وری مراکز آموزشی و در نهایت ارتقاء کارآیی، هدفی است که در تمامی مراکز آموزشی دنیا دنبال می شود اما در مورد رشته های علوم پزشکی که بطور مستقیم با حفظ و ارتقاء سلامت مردم و جامعه در ارتباط است از توجه بیشتری برخوردار است و سعی بر آن است تا با استفاده از روش های جدید بتوان میزان اثربخشی آموزش پزشکی را بهتر نمود.
یکی از شیوه های ارزشیابی که دارای ساختار بوده و بر تجربیات یادگیری در طول دوره آموزش متمرکز می باشد لاگ بوک یا آموزش نامه است. آموزش نامه وسیله ساده ای برای فراگیران، چارچوبی جهت سازماندهی و ثبت فعالیت های آموزشی مختلف آنان می باشد. یکی از خصوصیات منحصر به فرد آموزش نامه، موظف کردن دانشجویان به انجام تعداد مشخصی مهارت است. این مشخصه موجب می شود دانشجویان وظایف خود را به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند انجام دهند و با تکرار و تمرین از بروز اشتباهات جلوگیری کنند.
در حال حاضر بسیاری از جنبه های مرتبط با آموزش بالینی نسبت به گذشته تفاوت نموده است. توسعه ی فناوری، تغییرات الگوی زندگی فردی یا همان سبک زندگی و مواجهه بیشتر با عوامل خطر ساز محیطی( مانند توسعه صنایع شیمیایی، مواد شیمیایی طبیعی یا مصنوعی، عوامل بیولوژیک شامل ویروسها و سایر میکروارگانیسمها، عوامل رفتاری شامل تنش های روانی و اعتیاد دارویی) باعث تغییر در الگوی بروز بیماری ها به طور اعم و به ویژه در زمینه بیماریهای واگیر و غیرواگیر شده است. بنابراین متناسب با این تغییرات انتظار می رود مهارت ها و توانمندی های فارغ التحصیلان و دانش آموختگان نیز ارتقاء یابد. از آنجایی که شناخت و تحلیل اثربخشی نیاز‏های آموزشی، پیش نیاز یک سیستم آموزشی موفق است، تجدیدنظر و بازنگری مستمر برنامه­های آموزشی مبتنی بر امکانات، شرایط و نیازهای جدید امری اجتناب­ناپذیر می باشد .
در همین راستا، نتایج مطالعه ای که بر روی 233 نفر از دانشجویان پزشکی مقطع بالینی( کارآموز و کارورز) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 96-1395 انجام شد نشان داد که 5/24 درصد دانشجویان انجام و تکمیل فعالیت های لاگ بوک را در یادگیری مهارتهای بخش بالینی در حد زیاد و خیلی زیاد مفید دانستند و 8/70 درصد، ضرورت بازنگری لاگ بوک های موجود در بخش های بالینی را بیان کردند.
بنا بر نتایج مطالعه ای که در بالا بدان اشاره شد ضرورت بازنگری لاگ بوک های مورد استفاده در بخش های بالینی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند براساس آخرین نکات بالینی، بیماریها شامل بیماریهای بازپدید و نوپدید و روشهای تشخیصی درمانی متناسب با تغییرات در گایدلاین های تشخیصی- درمانی با استفاده از جدیدترین منابع احساس می شود.
همچنین با توجه به استفاده فراگیر از لاگ بوک های الکترونیک در سالیان اخیر در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور که در راستای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی می باشد، پیشنهاد می شود لاگ بوک ها در این دانشگاه نیز به صورت الکترونیک ارائه و ارزشیابی شوند. لاگ بوک الکترونیک با ثبت مداوم فعالیت ها و تکنیک های بالینی بر اساس اهداف آموزشی، علاوه بر تثبیت یادگیری موارد عدم دستیابی به اهداف بالینی را مشخص می کند و به این طریق نظارت و ارزشیابی دانشجو به طور منظم صورت می گیرد .
متن کامل [PDF 146 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb