Hosseinizadeh M, Khajavi A, Moshki M. Effect of mother's education based on “Theory of Planned Behavior” (TPB) in preventing iron deficiency anemia in 4-24 month children in Ferdows city in 2015. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2017; 24 (3) :207-217
URL:
http://journal.bums.ac.ir/article-1-2195-fa.html
حسینی زاده محمدرضا، خواجوی عبدالجواد، مشکی مهدی. تأثیرآموزش مبتنی برتئوری رفتاربرنامهریزیشده برارتقای رفتارهای پیشگیریکننده ازکمخونی فقر آهن درمادران دارای کودک 6 - 24 ماهه. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1396; 24 (3) :207-217
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2195-fa.html
1- گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
2- گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران. ، Abkhajavi@yahoo.com_hz@yahoo.com
3- گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
چکیده: (11953 مشاهده)
زمینه و هدف: کمخونی فقر آهن، شایعترین بیماری خونی درشیرخواران و کودکان بوده و یکی از مشکلات مهم بهداشتی به شمار میرود. سادهترین راه پیشگیری از این بیماری، مصرف مکمل آهن بهصورت روزانه (آهنیاری) میباشد. از آنجاییکه تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری (TPB) در مطالعات دیگر مثبت بوده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مادران مبتنی بر تئوری (TPB) بر مصرف قطره آهن در کودکان 6 - 24 ماهه اجرا شد.
روش تحقیق: این مطالعه یک کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفیشده بوده که بر روی 100 نفر از مادران دارای کودک 6-20ماهه شهر فردوس، انجام شد. ابتدا 2 مرکز بهداشتی و درمانی بهروش تصادفی ساده بهعنوان گروه آزمون و کنترل انتخاب، سپس در هر مرکز نمونه ها بهصورت سیستماتیک با شروع تصادفی و بر اساس معیارهای ورود، انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته، براساس ویژگیهای جمعیتشناختی و سازههای تئوری رفتار برنامهریزیشده بودکه روایی و پایایی آن توسط متخصصین تایید گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS(ویرایش19) و با بهرهگیری از آزمونهای آماری کایاسکوئر، تیمستقل، آزمون دقیق فیشر، تیزوجی و کوکران، موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: قبل از مداخله آموزشی، دو گروه آزمون و کنترل از نظر میانگین نمره سازههای تئوری رفتار برنامهریزیشده، اختلاف معنیداری نداشتند. اما پس از مداخله، در گروه آزمون، میانگین نمره نگرش از3/391±34/69به4/260±39/82، هنجارهای انتزاعی از2/532±23/58به 2/942±26/60، کنترل رفتاری درکشده از 2/109±14/20به 2/082±17/56و قصد رفتاری از 2/293±19/26به 2/691±22/32افزایش یافت که این اختلاف از نظر آماری معنیدار بود؛ ولی در گروه کنترل این اختلاف معنیدار نبود.
نتیجهگیری: آموزش مادران، مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزیشده میتواند در پیشگیری ازرفتارهای منجربه بروزکمخونی فقر آهن در کودکان مؤثّر باشد.
نوع مطالعه:
مقاله اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1395/8/15 | پذیرش: 1395/11/3 | انتشار الکترونیک: 1396/8/13