دوره 20، شماره 2 - ( تابستان 1392 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 143-136 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rakhshani F, Jalilian F, Mirzaei Alavijeh M, Zinat Motlagh F, Aghaei A, Ahmadi-Jouibari T. Pap smear test among Women: An Educational Intervention Based on Health Belief Model. J Birjand Univ Med Sci. 2013; 20 (2) :136-143
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1346-fa.html
رخشانی فاطمه، جلیلیان فرزاد، میرزایی علویجه مهدی، زینت‌مطلق فاضل، آقائی عباس، احمدی جویباری تورج. انجام آزمایش پاپ‌اسمیر در بین زنان: یک مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند 1392; 20 (2) :143-136

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1346-fa.html


1- گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
2- مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.
3- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
4- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران.
5- واحد توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
6- واحد توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. ، dr.ahmadi_jouybari@yahoo.com
چکیده:   (23896 مشاهده)
زمینه و هدف: انجام آزمایش پاپ‌اسمیر، یک روش مناسب برای پیشگیری و کاهش مرگ و میر به علت سرطان دهانه رحم می‌باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین تأثیر اجرای برنامه آموزشی، بر افزایش انجام آزمایش پاپ‌اسمیر در بین زنان بود. روش تحقیق: این پژوهش، یک مطالعه مداخله‌ای نیمه‌تجربی شاهددار از نوع قبل و بعد بود که در بین زنان 35-54 ساله مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر همدان در سال 1390 انجام گرفت. بدین منظور، دو مرکز بهداشتی و درمانی انتخاب شد و60 نفر از زنان مراجعه‌کننده به یک مرکز در گروه مداخله و 60 نفر از زنان مراجعه‌کننده به مرکز دیگر در گروه شاهد قرار داده شده و به مدت سه ماه مورد پیگیری قرار گرفتند. اطلاعات با پرسشنامه استاندارد و به صورت خودگزارش‌دهی جمع‌آوری شد. یافته‌ها با نرم‌افزار آماری SPSS (ویرایش 16) و در سطح معنی‌داری 05/0P< مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بعد از اجرای برنامه آموزشی، اختلاف معنی‌داری در افزایش میانگین نمره موانع درک‌شده در خصوص انجام آزمایش پاپ‌اسمیر (001/0=P) و شدت درک‌شده عوارض ابتلا به سرطان دهانه رحم (001/0=P) در بین زنان گروه مداخله ایجاد شده بود؛ همچنین ارتباط معنی‌داری بین بهره‌گیری از برنامه آموزشی و افزایش انجام آزمایش پاپ‌اسمیر در بین دو گروه مشاهده شد (013/0=P). نتیجه‌گیری: انجام آزمایش پاپ‌اسمیر در بین گروه مورد بررسی ارتقا یافت و سودمندی اجرای برنامه‌های آموزشی مرتبط با سلامت برای زنان را نشان داد.
متن کامل [PDF 148 kb]   |   متن کامل (HTML)   (4394 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: زنان و زايمان
دریافت: 1391/11/1 | پذیرش: 1392/4/16 | انتشار الکترونیک: 1394/12/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb