دوره 17، شماره 4 - ( زمستان 1389 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 308-315 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Z. Ranjbarkohn, MS. Sajadinejad. Effect of assertiveness training on self-esteem and depression in students of Isfahan University of Medical Sciences . J Birjand Univ Med Sci.. 2010; 17 (4) :308-315
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-847-fa.html
رنجبر کهن زهره، سجادی نژاد مرضیه سادات. تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزّت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1389; 17 (4) :308-315

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-847-fa.html


1- دانشجوی دکتری دانشکده روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران ، zohreh_300@yahoo.com
2- دانشجوی دکتری دانشکده روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده:   (19706 مشاهده)

  زمینه و هدف: ابراز وجود به عنوان یکی از عوامل مهمّ موفقیت در روابط بین فردی محسوب می‏شود. ضعف در این توانایی موجب افزایش تنش روانی و در نتیجه اختلال در زمینه بهداشت روانی افراد خواهد شد. از سوی دیگر تحقیقات قبلی بیانگر تأثیر ابراز وجود بر موفقیت تحصیلی و شغلی می‏باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزّت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.

  روش تحقیق: این مطالعه تجربی، به صورت پیش‏آزمون- پس‏آزمون همراه با گروه شاهد، در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. تعداد 40 دانشجو به شیوه خوشه‏ای تصادفی در دو گروه مورد و شاهد (هر گروه متشکل از 10 زن و 10 مرد) انتخاب شدند. افراد گروه مورد به مدت 8 جلسه تحت آموزش گروهی ابراز وجود قرار گرفتند. به منظور ارزیابی متغیرها قبل و بعد از آموزش از آزمون عزّت نفس Ellis Pop و پرسشنامه افسردگی بک ( Beck ) استفاده شد. داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار آماری SPSS (ویرایش 16) و آزمون‏های MANCOVA و تی، در سطح معنی‏داری 05/0>p تجزیه و تحلیل شد ند.

  یافته‌ها: آموزش ابراز وجود در گروه مورد، موجب افزایش میزان عزّت نفس و کاهش میزان افسردگی دانشجویان به صورت معنی‏داری گردید (001/0 =p برای هر دو)؛ اما این تأثیر در گروه شاهد مشاهده نشد (05/0 >p ) .

  نتیجه‌گیری: می‏توان از آموزش مهارت‏های ابراز وجود به عنوان روشی در جهت افزایش بهداشت روانی دانشجویان رشته‏های پزشکی استفاده نمود .

 

متن کامل [PDF 155 kb]   (5050 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۰/۲/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb