زمینه و هدف: با توجه به اهمیت جوانان در گسترش و خطر ابتلا به ایدز و از آنجا که تنها ابزار کنترل بیماری آموزش میباشد، این مطالعه به منظور ارزیابی تأثیر برنامه آموزش بهداشت بر آگاهی و نگرش دانشآموزان دختر دبیرستانهای متوسطه شهر بیرجند در ارتباط با ایدز طراحی گردید.
روش تحقیق: این مطالعه نیمهتجربی از نوع قبل و بعد، با روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی بر روی 295 دانشآموز دختر دبیرستانهای متوسطه شهر بیرجند انجام شد. پرسشنامه خودساخته بر اساس اهداف تهیه و روایی محتوایی توسط تعدادی از اعضای هیأت علمی صاحبنظر تایید گردید. پرسشنامه در دو مرحله قبل و یک ماه بعد از مداخله تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ، در سطح معنیداری 05/0=α تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمره آگاهی بعد از آموزش از 2/8 ± 2/30 به 4/6 ± 8/36 (001/0>P) و نمره نگرش از 5/6 ± 1/53 به 8/6 ± 2/57 افزایش یافت (001/0>P). آگاهی 20% از دانشآموزان قبل از مداخله ضعیف، 42% متوسط و 38% خوب بود که بعد از مداخله به 4/3% ضعیف، 4/22% متوسط و 2/74% خوب افزایش یافت. نگرش 4/1% از دانشآموزان قبل از مداخله ضعیف، 8/85% متوسط و 8/12% خوب بود که بعد از مداخله ها به 7/0% ضعیف، 1/65% متوسط و 2/34% خوب تغییر پیدا کرد .
نتیجهگیری: از آنجا که تأثیر آموزش بر ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانشآموزان تایید گردید، اجرای برنامههای آموزش بهداشت به عنوان یک اولویت آموزشی در مدارس میبایست مورد توجه مسؤولین و مدیران بهداشتی و آموزشی کشور قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |