دوره 17، شماره 1 - ( بهار 1389 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 42-49 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifzadeh G, Moodi M, Zendehdel A. Study of health education effect on knowledge and attitude of high school female students regarding AIDS in Birjand during 2007. J Birjand Univ Med Sci.. 2010; 17 (1) :42-49
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-593-fa.html
شریف‏زاده غلامرضا، مودی میترا، زنده‏دل ابوالفضل. ارزشیابی تأثیر آموزش بهداشت بر آگاهی و نگرش دانش‏آموزان دبیرستان‏های دخترانه شهر بیرجند در مورد بیماری ایدز (سال 1386). مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1389; 17 (1) :42-49

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-593-fa.html


1- مربي ، rezamood@yahoo.com
2- مربي
3- استاديار
چکیده:   (10780 مشاهده)

  زمینه و هدف: با توجه به اهمیت جوانان در گسترش و خطر ابتلا به ایدز و از آنجا که تنها ابزار کنترل بیماری آموزش می‏باشد، این مطالعه به منظور ارزیابی تأثیر برنامه آموزش بهداشت بر آگاهی و نگرش دانش‏آموزان دختر دبیرستان‏های متوسطه شهر بیرجند در ارتباط با ایدز طراحی گردید.‏

  روش تحقیق: این مطالعه نیمه‌تجربی از نوع قبل و بعد، با روش نمونه‏گیری چند مرحله‏ای‏ تصادفی بر روی 295 دانش‏آموز‏ دختر دبیرستان‏های متوسطه شهر بیرجند انجام شد.‏ پرسشنامه خودساخته بر اساس اهداف تهیه و روایی محتوایی توسط تعدادی از اعضای هیأت علمی صاحب‏نظر تایید گردید. پرسشنامه در دو مرحله قبل و یک ماه بعد از مداخله تکمیل شد.‏ داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS ، در سطح معنی‏داری 05/0=α تجزیه و تحلیل شدند.‏

  یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی بعد از آموزش از 2/8 ± 2/30 به 4/6 ± 8/36 (001/0>P) و نمره نگرش از 5/6 ± 1/53 به 8/6 ± 2/57 افزایش یافت (001/0>P). آگاهی 20% از دانش‏آموز‏ان قبل از مداخله ضعیف، 42% متوسط و 38% خوب بود که بعد از مداخله به 4/3% ضعیف، 4/22% متوسط و 2/74% خوب افزایش یافت. نگرش 4/1% از دانش‏آموز‏ان قبل از مداخله ضعیف، 8/85% متوسط و 8/12% خوب بود که بعد از مداخله ها به 7/0% ضعیف، 1/65% متوسط و 2/34% خوب تغییر پیدا کرد .

  نتیجه‌گیری: از آنجا که تأثیر آموزش بر ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانش‏آموز‏ان تایید گردید، اجرای برنامه‏های آموزش بهداشت به عنوان یک اولویت آموزشی در مدارس می‏بایست مورد توجه مسؤولین و مدیران بهداشتی و آموزشی کشور قرار گیرد.‏

 

متن کامل [PDF 200 kb]   (1567 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۹/۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb