دوره 17، شماره 1 - ( بهار 1389 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 49-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifzadeh G, Moodi M, Zendehdel A. Study of health education effect on knowledge and attitude of high school female students regarding AIDS in Birjand during 2007. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2010; 17 (1) :42-49
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-593-fa.html
شریف‌زاده غلامرضا، مودی میترا، زنده‌دل ابوالفضل. ارزشیابی تأثیر آموزش بهداشت بر آگاهی و نگرش دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه شهر بیرجند در مورد بیماری ایدز (سال 1386). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1389; 17 (1) :42-49

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-593-fa.html


1- مربی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران ، rezamood@yahoo.com
چکیده:   (18377 مشاهده)

  زمینه و هدف: با توجه به اهمیت جوانان در گسترش و خطر ابتلا به ایدز و از آنجا که تنها ابزار کنترل بیماری آموزش می‏باشد، این مطالعه به منظور ارزیابی تأثیر برنامه آموزش بهداشت بر آگاهی و نگرش دانش‏آموزان دختر دبیرستان‏های متوسطه شهر بیرجند در ارتباط با ایدز طراحی گردید.‏

  روش تحقیق: این مطالعه نیمه‌تجربی از نوع قبل و بعد، با روش نمونه‏گیری چند مرحله‏ای‏ تصادفی بر روی 295 دانش‏آموز‏ دختر دبیرستان‏های متوسطه شهر بیرجند انجام شد.‏ پرسشنامه خودساخته بر اساس اهداف تهیه و روایی محتوایی توسط تعدادی از اعضای هیأت علمی صاحب‏نظر تایید گردید. پرسشنامه در دو مرحله قبل و یک ماه بعد از مداخله تکمیل شد.‏ داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS ، در سطح معنی‏داری 05/0=α تجزیه و تحلیل شدند.‏

  یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی بعد از آموزش از 2/8 ± 2/30 به 4/6 ± 8/36 (001/0>P) و نمره نگرش از 5/6 ± 1/53 به 8/6 ± 2/57 افزایش یافت (001/0>P). آگاهی 20% از دانش‏آموز‏ان قبل از مداخله ضعیف، 42% متوسط و 38% خوب بود که بعد از مداخله به 4/3% ضعیف، 4/22% متوسط و 2/74% خوب افزایش یافت. نگرش 4/1% از دانش‏آموز‏ان قبل از مداخله ضعیف، 8/85% متوسط و 8/12% خوب بود که بعد از مداخله ها به 7/0% ضعیف، 1/65% متوسط و 2/34% خوب تغییر پیدا کرد .

  نتیجه‌گیری: از آنجا که تأثیر آموزش بر ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانش‏آموز‏ان تایید گردید، اجرای برنامه‏های آموزش بهداشت به عنوان یک اولویت آموزشی در مدارس می‏بایست مورد توجه مسؤولین و مدیران بهداشتی و آموزشی کشور قرار گیرد.‏

متن کامل [PDF 200 kb]   (2750 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1389/1/2 | پذیرش: 1394/12/20 | انتشار الکترونیک: 1394/12/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات پزشکی ترجمانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Translational Medical Research

Designed & Developed by : Yektaweb