دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1388 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 64-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanzadeh Taheri M, Riyasi H, Miri M, Davari M, Hajiabadi M. Survey of observing educational rules and regulations by educational staff in different faculties of Birjand University of Medical Sciences. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2009; 16 (1) :58-64
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-423-fa.html
حسن‌زاده طاهری محمد مهدی، ریاسی حمیدرضا، میری محمدرضا، داوری محمدحسین، حاجی‌آبادی محمدرضا. بررسی عملکرد واحدآموزش دانشکده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در رابطه با رعایت قوانین و مقررات آموزشی (سال 1385). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1388; 16 (1) :58-64

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-423-fa.html


1- استادیار گروه آموزشی داخلی-اعصاب، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، dr_riasi@yahoo.com
چکیده:   (17902 مشاهده)

  زمینه و هدف: رعایت قوانین و مقررات آموزشی به وسیله متصدیان آموزش در دانشگاه امری الزامی است و رعایت این قوانین علاوه بر تسهیل امور مختلف آموزش از قبیل ثبت نام، انتخاب واحد و…، در شکل‌گیری شخصیت فراگیران در آینده نیز نقش بسزایی دارد و در رتبه‌بندی دانشگاه و اعتباربخشی آنها از طریق وزارت متبوع نیز مؤثر می‌باشد؛ مطالعه حاضر به منظور تعیین عملکرد آموزش دانشکده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در زمینه رعایت این قوانین طراحی و اجرا گردید.

  روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که در سال 1385 انجام شد، تعداد 159 نفر دانشجو از سه دانشکده مختلف پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی با استفاده از دو فرم بازنگری (چک لیست) مورد بررسی قرار گرفتند. فرم شماره 1 مربوط به رعایت قوانین و مقررات آموزشی در همه رشته‌ها و همه دانشکده‌ها و فرم شماره 2 مربوط به مقطع بالینی پزشکی بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون کای دو در سطح معنی‌داری 05/0 >P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  یافته‌ها: در این پژوهش فرم شماره 1 برای 159 نفر تکمیل گردید که 63 نفر (6/39%) در رشته پزشکی، 51 نفر (1/32%) در رشته پرستاری و 45 نفر (3/28%) در آموزشکده پیراپزشکی مشغول به تحصیل بودند و فرم شماره 2 برای 81 نفر دانشجو در مقطع بالینی پزشکی تکمیل گردید. 4/43% دانشجویان حذف و اضافه داشتند که طبق قوانین مربوطه و با حضور و مشورت استاد راهنما انجام شده بود. از بین این دانشجویان 8/35% تاییدیه نهایی حذف و اضافه را امضا نکرده بودند که از این میزان 6/74% در دانشکده پزشکی، 7/13% در دانشکده پرستاری و 7/6% مربوط به آموزشکده پیراپزشکی بود و اختلاف بین دانشکده‌ها از این نظر معنی‌دار بود (001/0 >P ). قوانین مربوط به میهمان‌شدن دانشجو در هر سه دانشکده به طور کامل رعایت شده بود. در مقطع بالینی 4/41% دانشجویان کارورز کشیک آموزشی را اجباری و 6/58% آن را اختیاری می‌دانستند. 7/89% دانشجویان خروج از بیمارستان را با استفاده از مرخصی ساعتی مجاز می‌دانستند و بقیه پاسخی به این سؤال ندادند. 5/84% وجود برنامه مدوّن آموزشی در این مقطع را تایید نمودند و 1/62% آنها جابه‌جایی برنامه کشیک را خارج از چارچوب مقررات می‌دانستند.

  نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش چنین استنباط می‌گردد که مواردی از قبیل کنترل تأییدیه نهایی حذف و اضافه و امضای آن توسط دانشجو و همچنین برنامه کشیک‌های آموزشی بیمارستانی و جابه‌جایی برنامه‌های کشیک اینترنی باید توسط آموزش دانشکده‌ها مورد تأکید بیشتری قرار گیرد تا با افزایش رعایت قوانین و مقررات آموزشی شاهد پیشرفت‌های کیفی و کمّی آموزش در این دانشگاه باشیم و رعایت این قوانین بتواند باعث ارتقای رتبه این دانشگاه در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شود.

متن کامل [PDF 231 kb]   (2267 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1388/5/4 | پذیرش: 1394/12/20 | انتشار الکترونیک: 1394/12/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات پزشکی ترجمانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Translational Medical Research

Designed & Developed by : Yektaweb