Dehdari T, Heidarnia A, Ramezankhani A, Sadeghian S, Ghofranipour F, Etemad S. Planning and evaluation of an educational intervention programme to improve life quality in patients after coronary artery bypass graft-surgery according to PRECEDE-PROCEED model. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2008; 15 (4) :27-37
URL:
http://journal.bums.ac.ir/article-1-374-fa.html
دهداری طاهره، حیدرنیا علیرضا، رمضانخانی علی، صادقیان سعید، غفرانی فضل الله، اعتمادی ثریا. طراحی و ارزشیابی یک مداخله آموزشی برای ارتقای کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی بای پاس عروق کرونر بر مبنای الگوی پرسید- پروسید. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1387; 15 (4) :27-37
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-374-fa.html
1- دانشیار گروه آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس ، hidarnia@modares.ac.ir
چکیده: (25894 مشاهده)
زمینه و هدف: کیفیت زندگی تعداد زیادی از بیماران پس از جراحی قلب همچنان پایین میماند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر مبنای الگوی پرسید- پروسید PRECEDE)-(PROCEED برای افزایش کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی بای پاس انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه تجربی که به صورت کارآزمایی بالینی انجام شد، تعداد 110 بیمار، شش هفته پس از جراحی بای پاس به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. طراحی برنامه آموزشی مطابق با مراحل الگوی پرسید- پروسید انجام شد. قبل از اجرای مداخله آموزشی، پرسشنامههای سنجش کیفیت زندگی Sf-36 و پرسشنامههای خود ساخته و استاندارد مطابق با مراحل الگوی پرسید برای دو گروه تکمیل شد. گروه آزمون، مداخله مورد نظر را دریافت کردند؛ گروه شاهد نیز مراقبتهای معمول را دریافت نمودند. بیماران دو گروه بلافاصله و چهار هفته پس از مداخله آموزشی پیگیری شدند و مجدداً پرسشنامههای مربوطه برای آنها تکمیل شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای t، Chi-Square و آزمون آنالیز واریانس در سطح معنیداری 05/0P≤ مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشاندهنده وجود تفاوت معنیدار در ابعاد عملکرد جسمانی (001/0P<)، نقش جسمانی (05/0P<)، درد بدن (05/0P<)، سلامت عمومی (01/0P<)، نیروی حیاتی (01/0P<)، عملکرد اجتماعی (05/0P<)، نقش روانی (01/0P<) و سلامت روانی (01/0P<) کیفیت زندگی بیماران گروه آزمون نسبت به گروه شاهد، پس از اجرای مداخله بود. نتیجهگیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید- پروسید، میتواند سبب افزایش کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی بای پاس کرونر گردد.
نوع مطالعه:
مقاله اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1388/2/22 | پذیرش: 1394/12/20 | انتشار الکترونیک: 1394/12/20