مقالات منتخب برای شمارگان آتی                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: مقاله نامه به سردبیر است
Ethics code: مقاله نامه به سردبیر است

XML English Abstract Print


1- دانشجوی پرستاری داخلی جراحی، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده علوم پزشکی خوی، خوی، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی و جراحی، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی، دانشکده علوم پزشکی خوی، خوی، ایران
3- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی خوی، خوی، ایران
چکیده:   (16 مشاهده)
زندگی آکادمیک و حرفه‌ای ریشه عمیقی در اعتماد عمومی و مسئولیت‌پذیری اخلاقی دارد. هرگونه سهل‌انگاری در رعایت اصول صداقت علمی نه تنها می‌تواند به اعتبار جامعه دانشگاهی و علمی آسیب جبران‌ناپذیری وارد کند، بلکه کیفیت خروجی‌های علمی و عملکرد حرفه‌ای آتی را نیز به‌طور مستقیم تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد. سرقت علمی، چه عمدی و چه غیرعمدی، مانع جدی برای توسعه تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسئله در دانشجویان است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که یکی از ریشه‌های اصلی سرقت علمی، آگاهی ناکافی دانشجویان از ابعاد دقیق، انواع و پیامدهای جدی آن است. فشارهای شدید تحصیلی، سهولت دسترسی به اطلاعات در فضای دیجیتال و عدم آموزش جامع اخلاق پژوهش، این مشکل را تشدید می‌کند. این مقاله استدلال می‌کند که اجرای راهبردهای چندوجهی از جمله گنجاندن دوره‌های آموزشی اجباری، تولید و توزیع محتوای آموزشی، استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص سرقت علمی، ترویج فرهنگ صداقت، مسئولیت‌پذیری علمی و تدوین و اجرای قوانین سخت‌گیرانه، برای مقابله مؤثر با این چالش‌ها و ارتقای سطح اخلاق پژوهش در میان دانشجویان دانشگاهی ضروری است.
متن کامل [PDF 301 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1404/4/26 | پذیرش: 1404/8/6 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله "تحقیقات پزشکی ترجمانی" می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Translational Medical Research

Designed & Developed by : Yektaweb