دوره 32، شماره 2 - ( تابستان 1404 )                   جلد 32 شماره 2 صفحات 173-162 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 6529
Ethics code: IR.BUMS.REC.1403.198


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bezarafshan M, Ram M, vaziri nasb S A, Eslami aliabadi H. Epidemiology of traffic accidents recorded at the Emergency Medical Center of Ferdows County, Iran. J Birjand Univ Med Sci. 2025; 32 (2) :162-173
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-3531-fa.html
بذرافشان مهدی، رام ملیحه، وزیری نسب سید امیر، اسلامی علی آبادی حسن. اپیدمولوژی سوانح ترافیکی ثبت شده در مرکز فوریت های پزشکی شهرستان فردوس. تحقیقات پزشکی ترجمانی. 1404; 32 (2) :162-173

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-3531-fa.html


1- گروه پیراپزشکی، دانشکده علوم پزشکی فردوس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده علوم پزشکی فردوس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی فردوس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، h.eslami1300@gmail.com
چکیده:   (27 مشاهده)
زمینه و هدف: آمار حوادث ترافیکی ایران بسیار بالا و توأم با صدمات جبران ناپذیر به اقتصاد و منابع ملی کشور است. مطالعه حاضر با هدف بررسی اپیدمیولوژی سوانح ترافیکی ثبت شده در شهرستان فردوس انجام گردید.
روش تحقیق: مطالعه حاضر به صورت توصیفی-تحلیلی بر روی تمام سوانح ترافیکی ثبت شده توسط سیستم آسایار شهرستان فردوس در سال 1402 انجام گردید. پس از جمع آوری، داده ها وارد نرم افزار SPSS نسخه 24 شدند و با آزمونهای توصیفی(فراوانی و درصد فراوانی) و تحلیلی (خی دو و اندازه اثر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: در مجموع 1256 سانحه ترافیکی در سال 1402 در شهرستان فردوس ثبت شد. اغلب سوانح مربوط به فروردین ماه (6/12٪)، مردان (8/65٪)، و سنین 13 تا 21 سال (25/21٪) بود. سوانح درون شهری، جاده ای، روستایی، میزان مرگ و میر و همچنین آسیب های ضربه به سر، ترومای چندگانه در حوادث با خودروهای سبک تفاوت آماری معناداری را با سایر وسایل نقلیه داشتند (001/0P<). میزان مرگ و میر در شکستگی ها، آسیب های عروقی، خونریزی و تروماهای چندگانه نسبت به سایر آسیب ها معنادار بود (001/0P<).
نتیجه‌گیری: اغلب سوانح ترافیکی در ایام تعطیل با خودروهای سواری و در جاده های خارج شهر در قشر جوان و مذکر جامعه رخ می دهند. با توجه به آمار بالا و عوارض گسترده و مخرب سوانح رانندگی بر جامعه، لازم است تمهیدات جدی از سوی متولیان امور و قانونگذاران برای کاهش سوانح ترافیکی انجام شود.
متن کامل [PDF 703 kb]   (11 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اپيدميولوژي
دریافت: 1404/3/27 | پذیرش: 1404/6/15 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات پزشکی ترجمانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Translational Medical Research

Designed & Developed by : Yektaweb