Research code: IR.MODARES.REC.1399.175
Ethics code: IR.MODARES.REC.1399.175
Sayarfard Z, Azadfallah P, Farahani H. Psychometric properties and factor structure of the Persian version of Mentalized Affectivity Scale. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2021; 28 (4) :385-401
URL:
http://journal.bums.ac.ir/article-1-3088-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، azadfa_p@modares.ac.ir
چکیده: (1685 مشاهده)
زمینه و هدف: ذهنیسازی عاطفه رویکرد جدیدی است که با دیدگاهی پویا، فرآیند تنظیم هیجان را بیان میکند. از آنجا که متغیرهای شناختی-اجتماعی و بافت فرهنگی در فرآیند ذهنیسازی عاطفه نقش مهمی ایفا میکنند؛ در پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ذهنیسازی عاطفه در نمونهای ایرانی صورت گرفتهاست.
روش تحقیق: تعداد 447 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل کشور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند. نسخه فارسی مقیاس ذهنیسازی عاطفه، همزمان با سایر مقیاسها اجرا شد. برای بررسی روایی مقیاس، از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. همچنین روایی ملاک همزمان و روایی واگرای این مقیاس با سایر مقیاسها بررسی و اعتبار مقیاس توسط آلفای کرونباخ، تتای ترتیبی و اعتبار مرکب محاسبه شد.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، چهار عامل شناخت هیجان، پردازش هیجان، ردیابی هیجان و ابراز هیجان را نشان داد و نتایج تحلیل عاملی تأییدی مطلوب بودن مدل را نشان دادند. همبستگی معنادار عوامل مقیاس با مقیاسهای استفاده شده، دلالت بر روایی ملاکی همزمان و روایی واگرای مقیاس ذهنیسازی عاطفه داشتند. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0/93 گزارش شد. اعتبار مرکب عوامل در دامنه 0/82 تا 0/89 و تتای ترکیبی کل مقیاس برابر با 0/98 بهدست آمد. با توجه به میزان میانگین واریانس استخراج شده (AVE) بیشتر از 0/5 و اعتبار مرکب بیشتر از 0/8، روایی همگرای عوامل احراز شد.
نتیجهگیری: نسخه فارسی مقیاس ذهنیسازی عاطفه ابزاری معتبر و روا در حوزه تنظیم هیجان و شناخت اجتماعی است که میتوان آن را در مورد جمعیتهای ایرانی استفاده نمود. ساختار عاملی دربرگیرنده 4 عامل است.
نوع مطالعه:
مقاله اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1400/8/14 | پذیرش: 1400/9/28 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/9/30 | انتشار الکترونیک: 1400/10/1