Salmani F, Eghbali B, Ganjifard M, Mohammadi Y, Kafian Atary S, Tavakoli T. Barriers to quality of clinical education from the viewpoints of medical students of Birjand University of Medical Sciences in the academic year 2018-2019. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2020; 27 (1) :100-109
URL:
http://journal.bums.ac.ir/article-1-2679-fa.html
سلمانی فاطمه، اقبالی بتول، گنجی فرد محمود، محمدی یحیی، کافیان عطاری سیاوش، توکلی تهمینه. موانع کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 98-1397. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1399; 27 (1) :100-109
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2679-fa.html
1- گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. (عضو کمیته پژوهش در آموزش مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی)
2- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3- گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
4- عضو مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
5- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
6- گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، tahminetavakoli95238@yahoo.com
چکیده: (5032 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مهمترین اجزای آموزش دانشجویان پزشکی، آموزش بالین است که به دلیل اهمیت آن همواره باید رصد شود؛ بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی موانع آموزش بالین از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 98-97 انجام شد.
روش تحقیق: این مطالعه به روش مقطعی- توصیفی بر روی دانشجویان پزشکی انجام شد. تعداد 133 دانشجو که دوره علوم پایه خود را گذرانده بودند، بهطور در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه پژوهشگرساخته بود که روایی و پایایی آن به تأیید رسید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 16) تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره حیطه اساتید 5/69±15/06، محیط آموزشی و کارکنان 2/38±6/1 ویژگیهای فردی دانشجویان 2/43±6/64 و برنامه آموزشی 3/05±7/66 بود. عدم تأکید بر نکات مهم مطالب آموزشی ضمن ارائه درس، عدم توجه استاد به برقراری ارتباط بین دانش نظری و مهارتهای بالینی،کافینبودن اطلاعات تئوری دانشجویان و عدم اعتماد به نفس دانشجو بر بالین بیمار بهعنوان مهمترین موانع آموزش بالین، شناخته شد. همچنین توافقی بین شرایط موجود و مطلوب در حیطههای مورد نظر از دیدگاه دانشجویان وجود نداشت و بیشترین عدم توافق در حیطه محیط بالین و کارکنان بود.
نتیجهگیری: بر اساس مطالعه حاضر دانشجویان از بین حیطههای اساتید، خصوصیات فردی دانشجو، برنامه آموزشی، کارکنان و محیط بالین، مهمترین مانع اثرگذار بر آموزش را مربوط به حیطه کارکنان و محیط بالین دانستند که با فراهمساختن تجهیزات و امکانات و ایجاد هماهنگیهای لازم بین دانشجویان و کارکنان، میتوان این مانع را برطرف نمود.
نوع مطالعه:
مقاله اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1398/3/6 | پذیرش: 1398/6/23 | انتشار الکترونیک: 1398/12/12