دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1398 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 249-258 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghtader L, Akbari B. The impact of education communication skills on emotional regulation, resilience and marital satisfaction of mothers of hearing-impaired children. J Birjand Univ Med Sci.. 2019; 26 (3) :249-258
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2566-fa.html
مقتدر لیلا، اکبری بهمن. تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثر بر تنظیم هیجانی، تاب‌آوری و رضایت زناشویی مادران کودکان کم‌شنوا. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1398; 26 (3) :249-258

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2566-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. ، moghtaderleila@yahoo.com
2- گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
چکیده:   (824 مشاهده)
زمینه و هدف: بیش از 90 درصد از کودکان آسیب‌دیده ‌شنوایی، دارای والدین شنوا هستند و والدین آن‌ها شیوه ارتباط با این کودکان را نمی‌دانند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثّر بر تنظیم هیجانی، تاب‌آوری و رضایت زناشویی مادران کودکان کم‌‌شنوا بود.
روش تحقیق: پژوهش، به‌صورت نیمه‌‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش را مادران کودکان کم‌شنوای زیر 7 سال شهرستان رشت که در سال 1395 به کلینیک ناشنوایی پژواک این شهر مراجعه کرده بودند، تشکیل دادند. تعداد 40 نفر از مادران، به شیوه در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه 20 نفره مداخله و کنترل جای‌دهی شدند. پرسش‌نامه‌های تنظیم شناختی هیجان Granofsky، تاب‌آوری Conner & Davison (CD-RIS) و رضایت زناشویی انریچ ENRICH 47)) به‌عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شدند. برنامه آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثّر، در قالب 8 جلسه برای مادران گروه مداخله برگزار شد و افراد گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. از آمار توصیفی شامل: فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و خطای استاندارد برای شرح و توصیف داده‌ها و از آزمون‌های آماری خی‌دو، t مستقل، t زوجی، لوین، مجذور اتا، تحلیل کوواریانس، کولموگراف- اسمیرنف و باکس برای تحلیل داده‌ها در سطح معنی‌داری 0/05 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های ارتباطی، منجر به ایجاد تفاوت معنی‌داری در پس‌آزمون گروه مداخله شد و مقایسه میانگین‌ها حاکی از افزایش تاب‌آوری، تنظیم هیجانی و رضایت زناشویی در گروه مداخله بود) 0/01P<).
نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت با آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثر می‌توان موجبات افزایش تاب‌آوری و رضایت زناشویی و همچنین تنظیم هیجانی را در مادران دارای کودک با آسیب شنوایی فراهم نمود.
متن کامل [PDF 440 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسي باليني
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb