جلد 25 - ویژه نامه آموزش پزشکی 1397                   جلد 25 - ویژه نامه آموزش پزشکی 1397 صفحات 75-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosravi M. Factors Affecting Adoption of Curriculum Innovations in the Iranian Higher Education System. J Birjand Univ Med Sci. 2018; 25 :68-75
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2452-fa.html
خسروی محبوبه. عوامل موثر بر پذیرش نوآوریهای برنامه درسی در نظام آموزش عالی ایران. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند 1397; 25 () :75-68

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2452-fa.html


گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تهران، ایران ، khosravi12m@yahoo.com
چکیده:   (5294 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مهمترین اهداف نظام‌های آموزش عالی، ایجاد خلاقیت و نوآوری در دانشجویان است و  حوزه برنامه درسی به‌عنوان قلب نظام آموزشی می‌تواند در تدوین برنامه و اجرای این امر مهم، مؤثّر باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوامل مؤثّر بر پذیرش نوآوری‌های برنامه درسی در نظام آموزش عالی انجام شد.
روش تحقیق: مطالعه حاضر، مطالعه‌ای توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش، تمام اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های شهر تهران بودند که تعداد 174 نفر از آنها به روش نمونه‌گیری غیر تصادفی انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته 95 سؤالی جمع‌آوری شد. روایی پرسشنامه به تأیید افراد متخصص رسید و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ مقدار 0/83 به‌دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای آماری SPSS (ویرایش 16) و PLS و از آزمون‌های آماری همبستگی و تحلیل مسیر استفاده گردید. سطح معنی‌داری 0/05 درنظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین فرهنگ برنامه درسی، سیاست‌های محیط کلان، ویژگی‌های پذیرندگان، ویژگی‌های نوآوری، عوامل تسهیل‌کننده و موانع پیش‌روی برای نوآوری در برنامه‌ درسی آموزش عالی، رابطه معنی داری وجود داشت(p<0/05).
نتیجه‌گیری: شناخت عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی نوآوری‌ها در برنامه درسی می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای برنامه‌ریزی بهتر در فرآیند اجرا و پیاده‌سازی نوآوری آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 478 kb]   (1811 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1396/11/29 | پذیرش: 1397/2/8 | انتشار الکترونیک: 1397/6/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb