جلد 25 - ویژه نامه آموزش پزشکی 1397                   جلد 25 - ویژه نامه آموزش پزشکی 1397 صفحات 37-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare Bidaki M, Yousefi M, Malaki Moghadam H, Rajabpour Sanati A, Nazari-Alam A. The Effectiveness of Clip-Based Education on Academic Learning and Satisfaction in Microbiology Course of Health Students. J Birjand Univ Med Sci.. 2018; 25 :37-45
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2451-fa.html
زارع بیدکی مجید، یوسفی مسعود، ملاکی مقدم حکیمه، رجب پور صنعتی علی، نظری عالم علی. تأثیر آموزش مبتنی بر کلیپ بر میزان یادگیری و رضایتمندی در درس میکروب‌شناسی دانشجویان بهداشت . مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1397; 25 () :37-45

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2451-fa.html


1- گروه میکروب‌شناسی پزشکی، مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- گروه پزشکی، مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، Masoud.Yousefi@bums.ac.ir
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
4- گروه پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
5- گروه میکروب‌شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (464 مشاهده)
زمینه و هدف: در دوره جدید تکنولوژی‌های نوین آموزش الکترونیکی، مدل‌های آموزش میکروب‌شناسی نیز دچار تحوّل شده‌اند. استفاده از کلیپ ‌های چندرسانه‌ای در کلاس درس برای بهبود کیفیت یادگیری میکروب‌شناسی، به‌عنوان یک موضوع مورد بحث مطرح می‌باشد. در مطالعه حاضر تأثیر آموزش مبتنی بر کلیپ بر میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان در طی دوره آموزش درس میکروب‌شناسی بررسی گردید.
روش تحقیق: در این مطالعه نیمه‌تجربی، 69 نفر از دانشجویان کارشناسی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که واحد درسی میکروب‌شناسی را انتخاب نموده بودند، در قالب دو گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. در گروه مورد، آموزش به‌صورت ترکیبی و مبتنی بر اسلاید، پاورپوینت و نمایش کلیپ انجام شد؛ در حالی که در گروه کنترل، آموزش فقط مبتنی بر پاورپوینت ارائه گردید. میزان رضایتمندی و نیز میزان یادگیری دانشجویان، به‌ترتیب با استفاده از یک پرسشنامه محقّق‌ساخته و برگزاری آزمون علمی در میان‌ترم و پایان‌ترم سنجش شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میزان یادگیری در گروه مورد (ارائه سخنرانی با پاورپوینت در ترکیب با نمایش کلیپ) به‌طور معنی‌داری نسبت به گروه کنترل (ارائه سخنرانی با پاورپوینت) بیشتر بود. میانگین نمره رضایتمندی دانشجویان برای تدریس مبتنی بر اسلاید 4/31±25/32 و برای تدریس ترکیبی 3/21±25/48بود که این اختلاف از لحاظ آماری معنی‌دار نبود (0/85P=).
نتیجه‌گیری: ارائه کلیپ‌های چندرسانه‌ای به دانشجویان در دوره‌های درسی میکروب‌شناسی می‌تواند باعث افزایش قابل ملاحظه‌ یادگیری نسبت به روش‌های تدریس رایج گردد. آموزش مبتنی بر کلیپ‌ به‌عنوان بخش اصلی محتوای یادگیری در آموزش دروس میکروب‌شناسی، پیشنهاد می‌گردد.
 
متن کامل [PDF 879 kb]   (104 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb