Dehnoalian A, Orooji A, Alaviani M, Ghodousi Moghadam S. Studying the Status of Accepted Students of Neyshabur University of Medical Sciences 2016- 2017. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2018; 25 :83-92
URL:
http://journal.bums.ac.ir/article-1-2386-fa.html
دهنوعلیان عاطفه، اروجی آرزو، علویانی مهری، قدوسی مقدم سارا. بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور و عوامل مرتبط با آن در سال تحصیلی ۹۶-۹۵
. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. ۱۳۹۷; ۲۵
() :۸۳-۹۲
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-۱-۲۳۸۶-fa.html
۱- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
۲- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
۳- مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران.
۴- مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران. ، saghodousi@gmail.com
چکیده: (۸۵۴۰ مشاهده)
زمینه و هدف: ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان از اولویت های پژوهش در آموزش بوده و شناسایی فاکتورهای موثر در آن و توجه به آنها گامی به سوی توسعه پایدار است. هدف پژوهش حاضر تعیین وضعیت پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور و عوامل مرتبط با آن در سال تحصیلی 96-1395 بود.
روش تحقیق: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی، با استفاده از روش سرشماری روی 223 دانشجو انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که در برگیرنده سؤالاتی در زمینه اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات آموزشی مانند: رشته و مقطع تحصیلی، معدل دانشگاه و دیپلم، تعداد دروس مردودی، تعداد ترمهای مشروطی و سهمیه کنکور بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 16) و با کمک آزمونهای منویتنی، کروسکالوالیس و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: تعداد کل شرکت کنندگان 223 نفر و میانگین سنّی شرکت کنندگان 3/73±21/82 سال و میانگین معدل کل 1/74±16 بود. یافتهها نشان داد، معدل دانشگاه زنان بالاتر از مردان بود که این اختلاف از نظر آماری معنیدار بود (0/001>P). همچنین بین وضعیت تأهلّ و شغل، فاصله بین قبولی دانشگاه و دریافت دیپلم و وضعیت سکونت با معدل دانشگاه ارتباط معنیداری وجود داشت (0/05P<). نتایج آزمون اسپیرمن در خصوص ارتباط بین معدل دیپلم و معدل کل نیز معنیدار بودن این ارتباط را نشان داد (0/001>P).
نتیجهگیری: نتایج بهطور کلی نشان داد که جنس، وضعیت تأهّل، شغل، فاصله بین قبولی دانشگاه و دریافت دیپلم و وضعیت سکونت میتوانند نقش قابل ملاحظهای در تعیین پیشرفت تحصیلی دانشجویان ایفا نمایند.
نوع مطالعه:
مقاله اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1396/9/21 | پذیرش: 1397/2/3 | انتشار الکترونیک: 1397/6/14