جلد 25 - ویژه نامه آموزش پزشکی 1397                   جلد 25 - ویژه نامه آموزش پزشکی 1397 صفحات 135-144 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tayebi-Arasteh M, Norouzinia R, Pouragha B. Three-semester planning of nursing curricula, the strengths and weaknesses. J Birjand Univ Med Sci.. 2018; 25 :135-144
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2356-fa.html
طیبی آراسته مهدی، نوروزی‌نیا روح‌انگیز، پورآقا بهروز. سه‌ترمی‌شدن سال تحصیلی در رشته پرستاری؛ نقاط ضعف و قوت . مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1397; 25 () :135-144

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2356-fa.html


1- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، mehtayeb@gmail.com
2- دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران و دانشجوی دکتری سلامت در حوادث و بلایا، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
چکیده:   (395 مشاهده)
زمینه و هدف: عدم توجه به برنامهریزی درسی یا تکیه بر روش‌های سنتی، فرصت استفاده از روش‌های مختلف برنامه‌ریزی آموزشی را محدود خواهد نمود. هدف این مطالعه، بررسی سه‌ترمی‌شدن سال تحصیلی در رشته پرستاری و اشاره به نقاط ضعف و قوت آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی بود.
روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی-مقایسه‌ای، برنامه‌ریزی درسی مقطع کارشناسی رشته پرستاری مطابق کوریکولوم آموزشی در قالب دو سناریوی دو ترمی و سه‌ترمی مقایسه شد. در هر دو سناریو، ظرفیت زمانی آموزش در هر هفته معادل 40 ساعت در نظر گرفته شد. با توجه به توزیع تعداد هفته‌های آموزش در هر ترم، متوسط ساعت آموزش دانشجویان در هر دو سناریو و در هر روز، مساوی و حدود 5 ساعت بود.
یافته‌ها: تعداد روزهای آموزش، امتحانات و تعطیلات بین‌ترمی در سناریوی دو ترمی نسبت به سناریوی سه‌ترمی کمتر بوده و آموزش مستقیم دانشجویان در هر دو سناریو فقط 50درصد از روزهای سال را به خود اختصاص می‌دهد. در سناریوی سه‌ترمی، در هر ترم تعداد واحدهای درسی کمتر و میزان ساعت آموزش هر واحد بیشتر است. میزان فعالیت کاری کارکنان آموزش در سه ترم با توزیع متوازن‌تر و تعداد دفعات بیشتر نسبت به دو ترم صورت می‌گیرد.
نتیجه‌گیری: تجویز نظام آموزشی سه‌ترمی یا دو ترمی در هر سال تحصیلی، دارای مزایا و معایبی است که می‌تواند برای رشته‌های مختلف دانشگاهی و دوره‌های درسی مختلف بنا به فراخور و پتانسیل‌های آموزشی دانشگاه‌ها مثمر ثمر یا بی‌فایده باشد.
 
واژه‌های کلیدی: پرستاری، برنامه‌ریزی، ترم تحصیلی
متن کامل [PDF 454 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb