دوره 22، شماره 3 - ( پاییز 1394 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 238-247 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalambadani Z, Shojaeezadeh D, Hosseini M, Sadeghi R. Effect Of Relaxation Education, Based on Theory of planned behavior On students’ painful dismenorrhea. J Birjand Univ Med Sci.. 2015; 22 (3) :238-247
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1776-fa.html
جلمبادانی زینب، شجاعی زاده داوود، حسینی مصطفی، صادقی رؤیا. بررسی تأثیر آموزش آرام‌سازی بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، بر قاعدگی دردناک دانش‌آموزان. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1394; 22 (3) :238-247

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1776-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران؛
2- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، shojaee@yahoo.com
3- استاد، ، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران؛
4- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (3588 مشاهده)

زمینه و هدف: دیسمنوره یا قاعدگی دردناک، یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان است. تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، یکی از تئوری‌های مهمی است که فرآیند اصلی پذیرش رفتارهای بهداشتی را توضیح می‌دهد. این مطالعه، آموزش آرام‌سازی بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر شدّت و مدّت درد قاعدگی دردناک دانش‌آموزان دختر مشهد را مورد بررسی قرار داد.

روش تحقیق: این مطالعه نیمه‌تجربی، بر روی 160نفر از دانش‌آموزان سال اول مقطع متوسطه شهر مشهد در سال 1392 که قاعدگی دردناک داشتند، انجام شد. دانش‌آموزان از پنج دبیرستان دخترانه منطقه 6، به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. مداخله در چهار ﺟﻠﺴﻪ ﺑﺮﮔﺰار ﮔﺮدﻳﺪ. اطلاعات توسط پرسشنامه محقق‌ساخته، قبل و سه ماه پس از اجرای مداخله جمع‌آوری شد. داده‌ها پس از ورود به نرم‌افزار آماریSPSS  (ویرایش 16)، با استفاده از آزمون‌‌‌های آماری WilcoxonIndependent t-Testو Paired t-test تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: پس از مداخله آموزشی، میانگین امتیازات آگاهی، نگرش، درک کنترل رفتار، قصد و انجام حرکات آرام‌بخش در گروه مداخله، به‌صورت معنی‌داری افزایش پیدا کرد (05/0P<). این تغییرات در گروه کنترل معنی‌دار نبود؛ همچنین تفاوت آماری معنی‌داری در هنجارهای انتزاعی دو گروه بعد از مداخله مشاهده نگردید.

نتیجه‌گیری: می‌توان گفت آموزش آرام‌سازی بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، در کاهش شدت و مدت درد دانش‌آموزان مبتلا به قاعدگی دردناک مؤثّر است.

متن کامل [PDF 544 kb]   (926 دریافت)    
موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb