Choobdari M, Dastgerdi R, Sharifzadeh G. The impact of self-care education on life expectancy in acute coronary syndrome patients. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2015; 22 (1) :19-26
URL:
http://journal.bums.ac.ir/article-1-1741-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، بیرجند، ایران؛ و مرکز تحقیقات اترواسکلروز وعروق کرونر، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- گروه عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران؛
3- عضو مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثرّ بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، rezamood@yahoo.com
چکیده: (11373 مشاهده)
زمینه و هدف: بیماری سندرم حاد کرونری شامل مشکلات قلبی است و در ایران بهعنوان اوّلین عامل مرگ و میر شناخته شده است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی بر میزان امید به ادامه زندگی بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونری بستری در بخش قلب بیمارستان ولیعصر بیرجند بود. روش تحقیق: این پژوهش کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفیشده، بر روی 60نفر از بیماران مبتلا به سندروم حاد کرونری بستری در بخش قلب بیمارستان ولیعصر بیرجند در سال 1393 انجام گرفت. نمونهگیری، بهروش غیر احتمالی انجام و افراد نمونه، از بین بیماران مبتلا به سندروم حاد کرونری انتخاب شدند و بهصورت تصادفی، در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. گروه مداخله، در هنگام ترخیص، توسط پرستار آموزشدیده، تحت آموزش خودمراقبتی قرار گرفتند و بهمدّت چهار هفته بهصورت تلفنی پیگیری شدند. پرسشنامه شاخص امید Herth، قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه تکمیل گردید. دادهها، در نرمافزار SPSS (ویرایش 15) وارد و بهوسیله آزمونهای آماری کایاسکوئر و تی مستقل و وابسته، در سطح آلفای 05/0 آنالیز گردید. یافتهها: میانگین نمره امید در بیماران گروه مداخله، از 5/2±6/23 قبل از مداخله به 4/1±4/33 بعد از مداخله افزایش یافت (001/0P<)؛ در حالی که در گروه شاهد، اختلاف معنیداری در میانگین نمره امید، قبل و بعد از مداخله مشاهده نگردید (8/22 به 4/22)؛ همچنین در گروه مداخله، در هر سه حیطه امید به زندگی یعنی حیطههای شناختی- زمانی، عاطفی- رفتاری، نسبی- زمینهای، افزایش معنیداری مشاهده شد. نتیجهگیری: اگر چه سطح امید به زندگی در بیماران سندرم حاد کرونری پایین میباشد، اما با آموزش خودمراقبتی، میتوان تمام ابعاد آن را ارتقا بخشید.
نوع مطالعه:
مقاله اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1393/8/10 | پذیرش: 1394/2/16 | انتشار الکترونیک: 1394/2/16