دوره 20، شماره 2 - ( تابستان 1392 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 153-164 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakehnia F, Behrouz B, Farhadi M, Amiri S, Behrouz B. Effectiveness of happiness training program on self-esteem and depression of elementary(10-11 year old) school children. J Birjand Univ Med Sci.. 2013; 20 (2) :153-164
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1313-fa.html
شاکه نیا فرحناز، بهروز بهروز، فرهادی مهران، امیری شعله، بهروز بهزاد. اثربخشی برنامه آموزش شادی، بر عزّت نفس و افسردگی کودکان دبستانی(10-11)ساله. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1392; 20 (2) :153-164

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1313-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران.
2- کارشناس ارشد روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران. ، behrouz.psycho64@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینای همدان.
4- دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران.
5- کارشناس مشاوره و راهنمائی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه.
چکیده:   (8976 مشاهده)

  زمینه و هدف: کودکان با عزّت نفس پایین، مستعد ابتلا به افسردگی هستند و افسردگی، بر کیفیّت زندگی و عملکرد تحصیلی تأثیر می‌گذارد؛ لذا پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه شادی، بر کاهش نشانه‌های افسردگی، ابعاد آن و عزت نفس کودکان انجام شد.

  روش تحقیق: مطالعه از نوع نیمه‌تجربی، با گروه‌های مداخله و کنترل و طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، بر روی دانش‌آموزان دبستانی ناحیه یک شهر اصفهان، در سال 1391 انجام شد. 30 نفر از کودکان دارای معیار پژوهش، به روش نمونه‌گیری هدفمند و مبتنی بر ملاک، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. مداخلات شامل 5 جلسه گروهی هفتگی (60 دقیقه‌ای) آموزش شادی برای کودکان و 7 جلسه گروهی هفتگی (40 دقیقه‌ای) برای والدین (مادر) بود. به منظور ارزیابی افسردگی و عزّت نفس کودکان، از مقیاس‌های CDI و RSS ، قبل و بعد از مداخله استفاده گردید . داده‌ها، با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 16) و به کمک آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تک‌متغیّری تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: آموزش برنامه شادی، بر کاهش نشانه‌های افسردگی کل و ابعاد خلق منفی، مشکلات بین‌فردی، فقدان لذّت و عزّت نفس منفی و نیز بر عزّت نفس کودکان گروه آزمایش، اثرات معنی‌داری داشته (05/0 P< ) ، اما بر بعد ناکامی، تأثیر معنی‌داری نداشته است ( 05/0 P> ) ؛ همچنین اثر تعاملی جنسیّت و عضویّت گروهی بر افسردگی و عزّت نفس، معنی‌دار نبود.

  نتیجه‌گیری: برنامه آموزش شادی، می‌تواند نشانه‌های افسردگی کودکان را کاهش و عزّت نفس آنها را افزایش دهد؛ لذا لازم است در کنار سایر درمان‌های افسردگی مورد توجه واقع شود.

 

متن کامل [PDF 196 kb]   |   متن کامل (HTML)   (2693 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسي باليني
دریافت: ۱۳۹۱/۹/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۳/۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb