زمینه و هدف: کودکان با عزّت نفس پایین، مستعد ابتلا به افسردگی هستند و افسردگی، بر کیفیّت زندگی و عملکرد تحصیلی تأثیر میگذارد؛ لذا پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه شادی، بر کاهش نشانههای افسردگی، ابعاد آن و عزت نفس کودکان انجام شد.
روش تحقیق: مطالعه از نوع نیمهتجربی، با گروههای مداخله و کنترل و طرح پیشآزمون- پسآزمون، بر روی دانشآموزان دبستانی ناحیه یک شهر اصفهان، در سال 1391 انجام شد. 30 نفر از کودکان دارای معیار پژوهش، به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر ملاک، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. مداخلات شامل 5 جلسه گروهی هفتگی (60 دقیقهای) آموزش شادی برای کودکان و 7 جلسه گروهی هفتگی (40 دقیقهای) برای والدین (مادر) بود. به منظور ارزیابی افسردگی و عزّت نفس کودکان، از مقیاسهای CDI و RSS ، قبل و بعد از مداخله استفاده گردید . دادهها، با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 16) و به کمک آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تکمتغیّری تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: آموزش برنامه شادی، بر کاهش نشانههای افسردگی کل و ابعاد خلق منفی، مشکلات بینفردی، فقدان لذّت و عزّت نفس منفی و نیز بر عزّت نفس کودکان گروه آزمایش، اثرات معنیداری داشته (05/0 P< ) ، اما بر بعد ناکامی، تأثیر معنیداری نداشته است ( 05/0 P> ) ؛ همچنین اثر تعاملی جنسیّت و عضویّت گروهی بر افسردگی و عزّت نفس، معنیدار نبود.
نتیجهگیری: برنامه آموزش شادی، میتواند نشانههای افسردگی کودکان را کاهش و عزّت نفس آنها را افزایش دهد؛ لذا لازم است در کنار سایر درمانهای افسردگی مورد توجه واقع شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |