دوره 20، شماره 3 - ( پاييز 1392 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 270-262 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faal Moganloo H, hosseini F, Mikaili Manee F. Effect of Spark Motor Program on the development of gross motor skills in intellectually disabled educable boys. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2013; 20 (3) :262-270
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1192-fa.html
فعال مغانلو هاشم، حسینی فاطمه سادات، میکائیلی منیع فرزانه. تأثیر برنامه حرکتی اسپارک بر بهبود مهارت‌های حرکتی درشت پسران کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1392; 20 (3) :262-270

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1192-fa.html


1- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ، hashem.faal@yahoo.com
2- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه،
3- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
چکیده:   (21332 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان کم‌توان ذهنی، در زمینه رشد و مهارت‌های حرکتی دچار مشکل هستند؛ از این رو هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر برنامه حرکتی اسپارک بر بهبود مهارت‌های حرکتی درشت پسران کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر بود. روش تحقیق: در این مطالعه نیمه‌تجربی، از بین 98 دانش‌آموز پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر که زیر نظر مدارس استثنایی شهرستان ارومیه مشغول به تحصیل بودند، تعداد 20 کودک با میانگین سنی 9 الی 13 سال و میانگین بهره هوشی 9/64، انتخاب و بر اساس پیش‌آزمون، در دو گروه همسان کنترل (10 نفر) و تجربی (10 نفر) قرار گرفتند. برنامه حرکتی اسپارک که شامل: برنامه‌های تقویتی، بازی و ورزش برای کودکان است، به مدت 24 جلسه بر روی آزمودنی‌ها اجرا شد. ابزار اندازه‌گیری، مجموعه آزمون تبحّر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی بود. در پایان، از آزمون تی‌تست وابسته و مستقل به‌عنوان ابزار مقایسه استفاده شد. یافته‌ها: 24 جلسه تمرین برنامه حرکتی اسپارک، تغییرات معنی‌داری را در تمامی متغیّرهای پژوهشی بجز سرعت و چابکی در گروه تجربی ایجاد کرد. تغییرات در گروه تجربی شامل: سرعت و چابکی (731/0P=)، تعادل (000/0P=)، قدرت ( 002/0P=) و هماهنگی دوگرفه (000/0P=) بود. نتیجه‌گیری: برنامه حرکتی اسپارک، می‌تواند موجب بهبود مهارت‌های حرکتی درشت در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر گردد.
متن کامل [PDF 156 kb]   (7317 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: نورولوژي
دریافت: 1391/5/23 | پذیرش: 1392/2/24 | انتشار الکترونیک: 1392/9/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات پزشکی ترجمانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Translational Medical Research

Designed & Developed by : Yektaweb