دوره 19، شماره 6 - ( ویژه نامه قلب و عروق 1391 )                   جلد 19 شماره 6 صفحات 1-9 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samiei Siboni F, Alimoradi Z, Sadegi T. Impact of corrective life style educational program on controlling stress, anxiety ,and depression in hypertensives. J Birjand Univ Med Sci.. 2013; 19 (6) :1-9
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1170-fa.html
سمیعی سیبنی فاطمه، علیمرادی زینب، صادقی طاهره. تأثیر آموزش اصلاح سبک زندگی در کنترل اضطراب، استرس و افسردگی مبتلایان به پرفشاری خون. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1391; 19 (6) :1-9

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1170-fa.html


1- مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
2- مربی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران. ، zainabalimoradi@yahoo.com
3- دانشجوی دکتری پرستاری، ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (13029 مشاهده)
زمینه و هدف: شیوه زندگی می‌تواند باعث ایجاد استرس، اضطراب و به دنبال آن افزایش فشار خون شود. با توجه به نقش مؤثر پرستاران در اجرای برنامه‌های آموزشی برای افزایش میزان خود کنترلی بیماران، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش رفتارهای ارتقادهنده سبک زندگی بر استرس، اضطراب، افسردگی و کنترل فشارخون بیماران مبتلا به هیپرتانسیون منطقه مینو در قزوین در سال 1389 طراحی و اجرا شد. روش تحقیق: پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون تک‌گروهی بود که 55 نفر از بیماران مبتلا به فشار خون ساکن در منطقه مینو در شهر قزوین، نمونه‌های پژوهش را تشکیل دادند. در ابتدای پژوهش، پرسشنامه ویژگی‌های دموگرافیک و پرسشنامه عمومی DAS-21 (استرس، اضطراب، افسردگی) توسط نمونه‌ها تکمیل و فشار خون آنها توسط پژوهشگر ارزیابی و ثبت شدند؛ سپس 4 جلسه آموزشی یک ساعته، به صورت بحث گروهی در 5 گروه 11نفره (2 جلسه در هفته) برگزار گردید و در پایان هر جلسه فشار خون بیماران اندازه‌گیری شد. 4 ماه بعد از اتمام مداخله، مجدداً پرسشنامه‌ها توسط نمونه‌های مورد پژوهش تکمیل و فشار خون آنها ثبت گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری Paired T-test با 05/0P< تحت نرم‌افزار SPSS (ویرایش 17) استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش تفاوت آماری معنی‌داری را در میانگین نمرات استرس (007/0P=)، اضطراب (032/0P=) و افسردگی (000/0P=) قبل و بعد از مداخله نشان داد، اما تفاوت آماری معنی‌دار در میانگین فشار خون سیستول و دیاستول قبل و بعد از مداخله وجود نداشت. نتیجه‌گیری: آموزش گروهی طی 4 جلسه، می‌تواند سبب بهبود کنترل اضطراب، استرس و افسردگی در مبتلایان به فشار خون بالا گردد.
متن کامل [PDF 154 kb]   (4668 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: قلب وعروق
دریافت: ۱۳۹۱/۴/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۱/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb