دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1390 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 94-101 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazaie T, Dehghani Firoozabadi M, Sharifzadeh G. Prevalence of migraine and its relationship to educational performance in adolescents of Brijand city (2010). J Birjand Univ Med Sci.. 2011; 18 (2) :94-101
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1024-fa.html
خزاعی طیبه، دهقانی فیروزآبادی محمد، شریف‌زاده غلامرضا. شیوع میگرن و ارتباط آن با افت عملکرد تحصیلی در نوجوانان شهر بیرجند (سال 1389). مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1390; 18 (2) :94-101

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1024-fa.html


1- مربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران ، thayebehk@yahoo.com
2- استاديار گروه آموزشی اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
3- مربی گروه آموزشی پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
چکیده:   (11346 مشاهده)

  زمینه و هدف: سردردهای میگرنی از سنین نوجوانی شروع شده و اغلب شدید و منجر به اختلال عملکرد بیماران می‌شوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع میگرن و ارتباط آن با افت عملکرد تحصیلی در نوجوانان شهر بیرجند در سال 1389 انجام شد.

  روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 723 نوجوان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و با معیار بین‌المللی سردرد از نظر میگرن نوع شایع بررسی شدند؛ افت عملکرد تحصیلی با استفاده از ویرایش پنجم پرسشنامه بررسی اختلال عملکرد (Migraine Disability Assessment Questionnaire) تعیین گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 15) و آزمون‌های آماری من‏ویتنی، کای‏دو، فیشر و ضریب همبستگی در سطح معنی‌داری 05/0>P تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‏ها: میانگین سنّی افراد مورد مطالعه 02/1±81/15 سال و شیوع سردرد 5/68% بود. شیوع میگرن در پسران 4/6% و در دختران 6/7% بود. میانگین طول حملات سردرد 97/4±15/8 ساعت، تعداد حملات سه ماه گذشته 69/6±1/7 دفعه و فواصل حملات 03/8±11/14 روز بود. میانگین نمره ناتوانی ناشی از میگرن 71/13±59/11 (افت عملکرد متوسط) و نمره سردرد 77/2±93/4 (سردرد متوسط) بود. میزان افت عملکرد تحصیلی با شدّت، تعداد و فواصل حملات سردرد، ارتباط معنی‌داری داشت (001/0>P).

نتیجه‏گیری: با توجه به شیوع بالای سردرد و عوارض متعدد، توصیه می‌شود دانش‌آموزان مبتلا شناسایی و به مراکز تخصصی معرفی شوند تا با تعیین عوامل مساعدکننده حملات و آموزش خانواده و معلمان، اقدامات پیشگیری‌کننده برای کاهش حملات و ارتقای کارایی افراد انجام شود.
متن کامل [PDF 488 kb]   (1463 دریافت)    
موضوع مقاله: اعصاب و روان
دریافت: ۱۳۹۰/۱۰/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb