دوره 20، شماره 3 - ( پاييز 1392 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 270-262 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faal Moganloo H, hosseini F, Mikaili Manee F. Effect of Spark Motor Program on the development of gross motor skills in intellectually disabled educable boys. J Birjand Univ Med Sci. 2013; 20 (3) :262-270
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1192-fa.html
فعال مغانلو هاشم، حسینی فاطمه سادات، میکائیلی منیع فرزانه. تأثیر برنامه حرکتی اسپارک بر بهبود مهارت‌های حرکتی درشت پسران کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند 1392; 20 (3) :270-262

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1192-fa.html


1- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ، hashem.faal@yahoo.com
2- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه،
3- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
چکیده:   (20584 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان کم‌توان ذهنی، در زمینه رشد و مهارت‌های حرکتی دچار مشکل هستند؛ از این رو هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر برنامه حرکتی اسپارک بر بهبود مهارت‌های حرکتی درشت پسران کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر بود. روش تحقیق: در این مطالعه نیمه‌تجربی، از بین 98 دانش‌آموز پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر که زیر نظر مدارس استثنایی شهرستان ارومیه مشغول به تحصیل بودند، تعداد 20 کودک با میانگین سنی 9 الی 13 سال و میانگین بهره هوشی 9/64، انتخاب و بر اساس پیش‌آزمون، در دو گروه همسان کنترل (10 نفر) و تجربی (10 نفر) قرار گرفتند. برنامه حرکتی اسپارک که شامل: برنامه‌های تقویتی، بازی و ورزش برای کودکان است، به مدت 24 جلسه بر روی آزمودنی‌ها اجرا شد. ابزار اندازه‌گیری، مجموعه آزمون تبحّر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی بود. در پایان، از آزمون تی‌تست وابسته و مستقل به‌عنوان ابزار مقایسه استفاده شد. یافته‌ها: 24 جلسه تمرین برنامه حرکتی اسپارک، تغییرات معنی‌داری را در تمامی متغیّرهای پژوهشی بجز سرعت و چابکی در گروه تجربی ایجاد کرد. تغییرات در گروه تجربی شامل: سرعت و چابکی (731/0P=)، تعادل (000/0P=)، قدرت ( 002/0P=) و هماهنگی دوگرفه (000/0P=) بود. نتیجه‌گیری: برنامه حرکتی اسپارک، می‌تواند موجب بهبود مهارت‌های حرکتی درشت در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر گردد.
متن کامل [PDF 156 kb]   (7093 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: نورولوژي
دریافت: 1391/5/23 | پذیرش: 1392/2/24 | انتشار الکترونیک: 1392/9/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb