Farajzadeh Z, Saadatjoo S, Tabiee S, Hosseini M. Reliability and Validity of OSCE in Evaluating Clinical Skills of emergency Medicine Students of Birjand university of Medical Sciences . Journals of Birjand University of Medical Sciences 2011; 18 (4) :312-319
URL:
http://journal.bums.ac.ir/article-1-780-fa.html
فرجزاده زهرا، سعادتجو سید علیرضا، طبیعی شهناز، حسینی سید محمدرضا. روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند 1388. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1390; 18 (4) :312-319
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-780-fa.html
1- مربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران ، zfarajzadeh@yahoo.com
2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
3- ، آموزشکده فوریتها، دانشگاه علومپزشکی بیرجند، ایران
چکیده: (18578 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش جدا نشدنی از برنامه آموزش پزشکی و یکی از بهترین روشهای ارزیابی صلاحیت عملکرد آزمون ساختاریافته عینی بالینی میباشد. این پژوهش به منظور بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی انجام گردید. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی همبستگی، 12 مهارت بالینی توسط چک لیست عملکرد ارزیابی گردید. 39 دانشجو در 12 ایستگاه، مهارتها را انجام دادند؛ در هر ایستگاه ارزیابی توسط مشاهدهگر مطابق چک لیست انجام شد. روایی ملاکی از طریق همبستگی میانگین نمرات دروس نظری و بالینی با نمره OSCE و پایایی، از طریق همبستگی بین نمرات گزارش شده توسط دو مشاهدهگر در دو ایستگاه محاسبه گردید. دادهها با نرمافزار SPSS (ویرایش 15) و آزمون رگرسیون لوجستیک تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: ضریب همبستگی نمرات OSCE با میانگین نمرات نظری46/0 (003/0=P)، با نمرات بالینی 61/0 (001/0P<) و با معدل کل 56/0 (001/0P<) بود. بالاترین و پایینترین ضریب همبستگی به ترتیب 54/0 و 08/0 در ایستگاه حمل مصدوم و کنترل خونریزی مشاهده شد. ضریب همبستگی بین نمرات دو مشاهدهگر در ایستگاه تخلیه شوک 97/0 و در ایستگاه آمبوبگ 68/0 (001/0P<) بود. نتیجهگیری: استفاده از OSCE به عنوان روش معتبر و پایا برای سنجش مهارتهای بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی و در کلیه بخشها توصیه میشود.
نوع مطالعه:
مقاله اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1389/11/3 | پذیرش: 1390/8/18 | انتشار الکترونیک: 1394/12/20