دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1388 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 77-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aziz Zadeh Forouzi M, Haghdoost A, Saidzadeh Z, Mohamadalizadeh S. Study of knowledge and attitude of Rafsanjanian female teachers toward prevention of osteoporosis. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2009; 16 (1) :71-77
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-425-fa.html
عزیززاده فروزی منصوره، حق‌دوست علی اکبر، سعیدزاده زهرا، محمد علیزاده سکینه. بررسی دانش و نگرش معلمین زن شهر رفسنجان در مورد پیشگیری از پوکی استخوان (سال 1385). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1388; 16 (1) :71-77

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-425-fa.html


1- عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، forozy@yahoo.com
چکیده:   (17954 مشاهده)

  زمینه و هدف: پوکی استخوان (استئوپروز) بیماری سیستم اسکلتی است که با کاهش توده استخوانی، تخریب ساختار استخوان، افزایش تردی و شکنندگی استخوان و افزایش خطر شکستگی آن همراه است و پیشگیری از آن یکی از موارد مورد بحث در سازمان بهداشت جهانی است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی دانش و نگرش معلمین زن شهر رفسنجان در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان انجام شد.

  روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، معلمان زن شهرستان رفسنجان به عنوان جامعه پژوهش انتخاب و نمونه پژوهش بر اساس مطالعه مقدماتی، 445 نفر برآورد گردید. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه پژوهشگرساخته‌ای که شامل سه بخش مشخصات فردی، 30 سؤال مربوط به دانش و 18 سؤال مربوط به نگرش در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان بود، استفاده شد. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه، اطلاعات مناسب جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و آزمون تی و آنالیز واریانس یک‌طرفه در سطح معنی‌داری 05/0 >P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  یافته‌ها: بیشتر افراد (1/24%) در محدوده سنّی 36-40 سال بودند؛ 4/94% آنان متأهل بودند؛ سطح تحصیلات 55% لیسانس و فوق لیسانس بود؛ 7/53% آنان در مقطع دبیرستان و هنرستان تدریس می‌کردند؛ سابقه کار 9/40%، بین 11 تا 20 سال بود. نمره کلّ دانش 62% و نمره کلّ نگرش 17/82% بود. در مقایسه دانش معلمین با ویژگیهای فردی، بین میانگین نمره کلّ دانش و مدرک تحصیلی (007/0 =P ) و منبع کسب اطلاع در مورد پیشگیری از بیماری (001/0= P ) اختلاف معنی‌داری وجود داشت. در مقایسه نگرش با ویژگیهای فردی نیز بین میانگین نمره کلّ نگرش و مدرک تحصیلی، اختلاف معنی‌داری به دست آمد (04/0= P ).

  نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که معلمان از آگاهی نه چندان مطلوب و نگرش مطلوبی در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان برخوردار بودند و مؤید نیاز بیشتر به آموزش در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان است و این موضوع از وظایف مراقبین بهداشتی می‌باشد.

متن کامل [PDF 235 kb]   (2997 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1388/5/4 | پذیرش: 1394/12/20 | انتشار الکترونیک: 1394/12/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات پزشکی ترجمانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Translational Medical Research

Designed & Developed by : Yektaweb