Mohammadi Y, Malaki H, Khosravi M, Miri M R, Abbaspour A. Analysis of Teaching and Learning Strategies in Medical Education Curriculum with Entrepreneurship Education Approach. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2018; 25 :16-26
URL:
http://journal.bums.ac.ir/article-1-2425-fa.html
محمدی یحیی، ملکی حسن، خسروی محبوبه، میری محمدرضا، عباس پور عباس. واکاوی راهبردهای تدریس و یادگیری در برنامه درسی آموزش پزشکی با رویکرد آموزش کارآفرینی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1397; 25
() :16-26
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2425-fa.html
1- دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، malaki_cu@yahoo.com
3- گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
5- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (7865 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مهمترین عناصر طراحی برنامه درسی آموزش پزشکی با رویکرد کارآفرینی، راهبردهای تدریس و یادگیری است که نقش کلیدی در اجرا و کارآیی برنامه درسی دارد. روشهای تدریس باید با اهداف و محتوای مورد تدریس مطابقت داشته باشد و براساس نیازهای فراگیران طراحی شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف واکاوی راهبردهای تدریس و یادگیری در برنامه درسی آموزش پزشکی با رویکرد آموزش کارآفرینی انجام شد.
روش تحقیق: این مطالعه از نوع مروری سیستماتیک است. جستجوی صورتگرفته برای مطالعه حاضر با کلید واژه های«کارآفرین»، «کارآفرینی و برنامه درسی مبتنی بر کارآفرینی»، «راهبردهای تدریس کارآفرینی در زمینه آموزش پزشکی» و همچنین کلیدواژههای «Entrepreneurship، Entrepreneurship and Entrepreneurship Curriculum» و «Entrepreneurship Teaching Strategies» در زمینه آموزش پزشکی انجام شد. در این راستا مقالههای پایگاههای اینترنتی و موتورهای جستجوگر SID، Magiran، Google Scholar، Proquest، Sagepub و Pubmed و مطالعه کتابخانهای در کتب و مقالات علمی منتشرشده طی سالهای 1990 تا 2017 انجام شد.
یافتهها: در مجموع 71 منبع مورد بررسی قرار گرفت. در برنامه درسی مبتنی بر کارآفرینی، راهبردهای تدریس استاد در کلاس درس باید ارتباط تنگاتنگی با خلاقیت و نوآوری دانشجویان داشته باشد.
نتیجهگیری: آموزش اثربخش کارآفرینی، مستلزم فراهمآوردن امکانات مختلفی از جمله روشهای تدریس میباشد و آشناکردن مدرسان با مجموعه تقریباً کاملی از روشهای تدریس، شرایط آموزش را بهبود خواهد بخشید.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1396/11/2 | پذیرش: 1397/1/18 | انتشار الکترونیک: 1397/6/14