gholami A, ahmadi S, Norozi E, Ramazani A A. Evaluation of knowledge, attitude, and performance of elementary school students in Birjand about oral health in 2016. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2020; 27 (1) :110-117
URL:
http://journal.bums.ac.ir/article-1-2673-fa.html
غلامی عاطفه، احمدی سمیه، نوروزی انسیه، رمضانی عباسعلی. بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشآموزان ابتدایی شهر بیرجند در خصوص بهداشت دهان و دندان، سال 1395. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1399; 27 (1) :110-117
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2673-fa.html
1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ، گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، ramazani_ab@yahoo.com
چکیده: (5163 مشاهده)
زمینه و هدف: پوسیدگی دندان شایعترین بیماری دوران کودکی است که برخلاف سایر بیماریهای عفونی این بیماری را نمیتوان توسط آنتیبیوتیک متوقف کرد. این مطاله با هدف تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد دانشآموزان ابتدایی شهر بیرجند در خصوص بهداشت دهان و دندان در سال 1395 طراحی و اجرا گردید.
روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، بر روی 390 نفر از دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر بیرجند در سال 1395 انجام شد. افراد با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای با 4 بخش اطلاعات دموگرافیک، آگاهی (7 سؤال)، نگرش (10 سؤال) و عملکرد (8 سؤال) بود. دادههای جمعآوریشده توسط نرمافزار SPSS (ویرایش 18) و با استفاده از آزمونهای آماریt-test مستقل و ANOVA در سطح معنیداری P<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: اکثر افراد (40/5%) دارای آگاهی متوسط بودند. بهطور کلی 2/6درصد افراد دارای نگرش ضعیف،25/6 درصد دارای نگرش متوسط و 71/8 درصد دارای نگرش خوب بودند. میانگین نمره عملکرد دانشآموزان 1/71±5/48 برآورد گردید. اکثر افراد مورد مطالعه (40/3%) دارای عملکرد متوسط، 31/5درصد دارای عملکرد خوب و 28/2 درصد دارای عملکرد ضعیفی بودند. بین میزان آگاهی و نگرش، آگاهی و عملکرد و همچنین بین نگرش و عملکرد، ارتباط آماری معناداری بهدست آمد (0/001P=).
نتیجهگیری: نگرش دانشآموزان از بهداشت دهان و دندان در سطح خوبی بود؛ اما میزان آگاهی و عملکرد آنها در سطح متوسط قرار داشت که این مسئله نیاز به گسترش برنامههای آموزشی در جهت ارتقای بهداشت آگاهی و عملکرد دانشآموزان و والدین آنها را درخصوص بهداشت دهان و دندان آشکار میسازد.
نوع مطالعه:
مقاله اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1398/2/31 | پذیرش: 1398/5/12 | انتشار الکترونیک: 1398/12/12