دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1383 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 46-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ansari H, Ebadi F, Mollasadeghi G. Evaluation of Patients Satisfaction in Hospitals under Iran University of Medical Sciences. J Birjand Univ Med Sci. 2004; 11 (3) :38-46
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-222-fa.html
انصاری حسین، عبادی فردآذر فربد، ملاصادقی غلام علی. میزان رضایت بیماران در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند 1383; 11 (3) :46-38

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-222-fa.html


1- دانشیار گروه آموزشی خدمات بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (20140 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزیابی رضایت بیمار از مراقبت های بهداشتی و درمانی برای ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی ضروری است و عوامل بیمارستانی اثرگذار بر رضایت بیمار (محیط بیمارستان، خدمات انجام شده در بیمارستان، مراقبتهای بهداشتی، خدمات هتلینگ، تغذیه ای، بستری، و...) برای این منظور مورد ارزیابی واقع می شوند و با سنجش میزان رضایت بیماران می توان بیمارستانها را با یکدیگر مقایسه کرد. رضایت بیماران شرط اصلی کیفیت خدمات بهداشتی، درمانی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران در چهار بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، از مجموع 1260 بیمار بخشهای درمانگاه، فوریتهای پزشکی و بستری پرسشگری شد. برای سنجش رضایت بیماران از پرسشنامه استاندارد شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده شد.یافته ها: سطح کلی رضایت بیماران از خدمات درمانگاهی 67.3%، از خدمات فوریتها 80.7% از خدمات بیمارستانی 72.2% و از خدمات بخش پذیرش اورژانس 86.5% ارزیابی شد؛ همچنین در مطالعه حاضر رضایت بیماران از مراقبتهای جسمی و روانی به ترتیب 87.1% و 69.7% تعیین گردید؛ سطح رضایت از خدمات تصویربرداری به طور کلی 63.9% بود؛ رضایت از خدمات تغذیه ای 62.8% تعیین شد. رضایت کلی از کیفیت هتلینگ (خانه داری) بخش های بستری بیمارستانها 80.1% بود؛ سطح رضایت از خدمات ترخیص بیمارستانهای مورد مطالعه 38.6% حاصل گردید؛ نارضایتی بیماران از هزینه پرداختی، بخصوص بیماران مراجعه کننده به اورژانس (سطح رضایت 43.9%) بسیار چشمگیر بود؛ در مجموع بیشترین رضایت مربوط به خدمات پرستاری (85.1%) و کمترین رضایت مربوط به خدمات ترخیص (6/38%) بود.نتیجه گیری: هنوز برخی از خدمات بیمارستانی از سطح مطلوب فاصله دارد؛ بویژه درباره هزینه پرداختی، هنگام ترخیص، بیشترین نارضایتی وجود دارد. برای دستیابی به یک ارزیابی یکسان مطالعه کشوری و تجزیه و تحلیل نتایج حاصله پیشنهاد می شود.
متن کامل [PDF 143 kb]   (6136 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مديريت خدمات بهداشتي و درماني
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1392/10/19 | انتشار الکترونیک: 1392/10/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb