Moodi M, Sharifzadeh G. The effect of instruction on knowledge and attitude of couples attending pre-marriage consultation classes. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2008; 15 (3) :32-39
URL:
http://journal.bums.ac.ir/article-1-340-fa.html
1- کارشناس ارشد آموزش بهداشت، عضو هیئت علمی آموزشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، mitra_m2561@yahoo.com
چکیده: (22177 مشاهده)
زمینه و هدف: ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهمترین رخدادهای زندگی هر فرد میباشد که اگر در شرایط مناسب و با آگاهی کافی صورت گیرد، اثرات مهمّی بر سلامت فردی و اجتماعی میگذارد؛ به همین منظور در بیشتر جوامع، مشاوره قبل از ازدواج مورد توجه است و بر ای آن برنامهریزی دقیقی صورت میگیرد. در این برنامه، زوجین با مسائل بهداشت باروری آشنا میشوند و این امر به ارتقای سطح سلامت آنان کمک مؤثری مینماید. این مطالعه با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش قبل از ازدواج بر میزان آگاهی و نگرش بهداشتی زوجهای شرکتکننده در کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه نیمهتجربی از نوع قبل و بعد بر روی 250 زوج شرکتکننده در کلاسهای آموزش مشاوره قبل از ازدواج انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودساختهای بود که بر اساس اهداف مطالعه طراحی شد و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. این پرسشنامه شامل سه بخش اطلاعات فردی، آگاهی (27 سؤال) و نگرش (18 سؤال) بود و در دو مرحله قبل و بعد از برنامه آموزشی مشاوره قبل از ازدواج که به صورت سخنرانی ارائه میشد، تکمیل گردید. دادههای جمعآوری شده، با استفاده از آزمون آماری تی زوجی، آنالیز واریانس یکطرفه و کای اسکوئر در سطح معنیداری 05/0P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: میانگین سنّ زوجین مورد مطالعه 4±4/22 سال بود. آگاهی 2/83% از زوجین، قبل از مداخله ضعیف، 16% متوسط و 8/0% خوب بود. بعد از مداخله آموزشی آگاهی 4/60% ضعیف، 6/31% متوسط و 8% خوب بود (001/0P<)؛ میانگین نمره آگاهی قبل از مداخله 8/4±7/8 بود که بعد از مداخله به 5±4/12 رسید (001/0P<)؛ میانگین نمره نگرش نیز قبل از مداخله 9/4±6/42 بود که بعد از مداخله به3/4±5/47 افزایش یافت (001/0P<)؛ میانگین نمره آگاهی و نگرش قبل و بعد از مداخله در حیطههای بهداشت باروری، تنظیم خانواده و بیماریهای ژنتیک و معلولیتها از نظر آماری تفاوت معنیداری را نشان داد (001/0P<). نتیجهگیری: در این پژوهش با وجود آن که میانگین نمره آگاهی و نگرش در زوجین مورد مطالعه بعد از مداخله آموزشی افزایش یافته بود ولی این افزایش در سطح آگاهی بسیار بالا نبود؛ به طوری که نمره آگاهی زوجین مورد مطالعه تنها 3/4% افزایش داشت و پس از مداخله آموزشی تنها 8% آنان از آگاهی خوبی برخورداربودند؛ بنابراین توصیه میشود برای رسیدن به تغییر رفتار نسبتاً پایدار در افراد و ارتقای سطح سلامت زوجین جوان، بر کیفیت کلاسهای آموزشی تأکید بیشتری شود
نوع مطالعه:
مقاله اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1387/11/29 | پذیرش: 1394/12/20 | انتشار الکترونیک: 1394/12/20