Miri M, Moasheri B, Moodi M, Soorgi Z, Hoseini H. Behavioral Intention Model (BIM) application in productivity behaviors of employed women in Birjand University of Medical Sciences. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2005; 12 (3 and 4) :9-15
URL:
http://journal.bums.ac.ir/article-1-77-fa.html
میری محمدرضا، معاشری نرگس، مودی میترا، سورگی زهرا، حسینی هاجر. به کارگیری مدل قصد رفتاری در رفتارهای باروری زنان کارمند دانشگاههای شهر بیرجند. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. ۱۳۸۴; ۱۲ (۳ و ۴) :۹-۱۵
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-۱-۷۷-fa.html
۱- استادیار گروه آموزشی بهداشت، آموزشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، miri-moh@bums.ac.ir
۲- کارشناس ارشد پرستاری بهداشت جامعه؛ عضو هیأت علمی گروه آموزشی بهداشت، آموزشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
۳- کارشناس ارشد آموزش بهداشت؛ عضو هیأت علمی گروه آموزشی بهداشت، آموزشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
۴- کارشناس بهداشت عمومی
۵- کارشناس پرستاری
چکیده: (۲۲۱۶۲ مشاهده)
زمینه و هدف: رشد شتابان جمعیت در سراسر جهان، مانع اساسی در راه توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورهاست و با توجه به اهمیتی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه های خود به کنترل جمعیت می دهد و با توجه به این که زنان کارمند قشر مهمی از جامعه را تشکیل می دهند و دارای اعتقادات و باورهای خاص خود می باشند، مطالعه الگوی باروری در این زنان براساس مدل قصد رفتاری کاملا ضروری به نظر می رسد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، تمامی زنان کارمند غیرتخصصی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه علوم و دانشگاه آزاد (135 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه ساختاری براساس متغیرهای مدل قصد رفتاری شامل (نگرش، هنجارهای انتزاعی، قصد، رفتار و ...) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای Chi-Square، t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون لجستیک استفاده گردید و P<0.05 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها: بین میانگین نمره آگاهی و تحصیلات کارکنان اختلاف معنی داری مشاهده شد (P<0.0001)؛ همچنین همبستگی معنی داری بین نمره آگاهی و تعداد فرزندان و سن آنها وجود داشت (P<0.0001)؛ نتیجه آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد که در استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری به ترتیب عوامل تعداد فرزندان، تحصیلات و سن زنان دخالت دارند.
نتیجه گیری: آموزشهای تنظیم خانواده با تاکید بر متغیرهای مدل قصد رفتاری با روشهای چهره به چهره، آموزشهای گروهی، اجرای بحث گروهی و تهیه جزوه های بهداشتی نقش موثری در رفتارهای باروری زنان و خانواده ها دارد.
نوع مطالعه:
مقاله اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1394/12/20 | انتشار الکترونیک: 1394/12/20