Journal of Birjand University of Medical Sciences
مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
J Birjand Univ Med Sci
Medical Sciences
http://journal.bums.ac.ir
87
journal87
1607-2197
2423-6152
fa
jalali
1389
9
1
gregorian
2010
12
1
17
4
online
1
fulltext
fa
میزان رضایت مراجعه کنندگان، از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
Library users' satisfaction rate at the central library of Birjand University of Medical Sciences
روانشناسي باليني
Clinical Psychology
مقاله اصیل پژوهشی
Original Article
<p> <strong> زمینه و هدف: </strong>اهمیت دادن به دیدگاه‏های استفاده‏کنندگان، رکن مهمّ یک سیستم اطلاع‏رسانی موفق است. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت مراجعه‏کنندگان از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد.</p>
<p> <strong> روش تحقیق: </strong>در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 400 نفر از دانشجویان از طریق نمونه‏گیری منظم و سایر اعضای کتابخانه به صورت سرشماری، مورد مطالعه قرار گرفتند. پرسشنامه خودساخته بر اساس اهداف مطالعه، تهیه و روایی محتوایی توسط تعدادی از افراد صاحب‏نظر تایید گردید. داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS در سطح معنی‏داری 05/0>p تجزیه و تحلیل شدند .</p>
<p> <strong> یافتهها: </strong>از 696 نفر افراد مورد مطالعه، 53% دانشجو، 27% کارمند، 16% عضو هیأت علمی و 4% اعضای آزاد کتابخانه بودند. میزان رضایت اعضا از کارگاه‏های آموزشی 6//88%، نحوه برخورد کارکنان 2/85%، خدمات امانت منابع 8/84%، امکانات فیزیکی و رفاهی 2/82%، اطلاع‏رسانی 5/65%، کیفیت منابع 7/54%، کمّیت منابع 4/53% و مرجع و نشریات6/51% به دست آمد. اعضاب هیأت علمی، در بخش امانت منابع، مرجع و نشریات، امکانات فیزیکی و رفاهی، کارگاه‏های آموزشی و نحوه برخورد کارکنان بالاترین میانگین نمره رضایت را داشتند. 7/76% اعضا، ساعت کار کتابخانه را مناسب و تا حدودی مناسب ارزیابی کردند. رضایت دانشجویان نسبت به سایر اعضا در بیشتر زمینهها به طور معنی‏داری کمتر بود (01/0 >p ).</p>
<p> <strong> نتیجهگیری: </strong>متوسط میزان رضایت اعضای کنابخانه مرکزی دانشگاه در بیشتر زمینه‏ها، زیاد بود. برای ارتقای مستمر کمّیت و کیفیت خدمات کتابخانه، پیشنهاد می‏شود ساعت کار کتابخانه، مدّت و تعداد مدارک قابل امانت، تعداد رایانهها و مدّت زمان استفاده از اینترنت افزایش داده شود .</p>
<p></p>
<p>Background and Aim: Respecting the clients is an important element for every successful information system. This study was done to determine the users' satisfaction rate with the services offered by the Central Library of Birjand University of Medical Sciences. Materials and Methods: In this descriptive analytical study, 400 students, through systematic sampling, and other members, by means of census, were studied. A self-made questionnaire was designed based on the study goals and its content validity was approved by a number of professionals. The obtained data were analyzed by means of SPSS software using statistical tests, at the significant level of P<0. 05. Results: Out of 696 cases studied, 53% were students, 27% were employees, 16% were faculty members and 4% were ordinary members of the library. Satisfaction rate of the users were in the order of: educational workshops (88.6%), personnel treatment (85.2%), book loaning services (84.8%), Physical and welfare facilities (82.2%), information services (65.5%), quality of sources (54.7%), quantity of sources (53.4%) and references and journals (51.6%). Faculty members had the highest mean satisfaction scores regarding book loaning services, references and journals, physical and welfare facilities, educational workshops, and personnel treatment. The working period of the library was appropriate for %76.7 of the library users. Students' satisfaction was significantly lower than other users in most of the fields (P<0.01). Conclusion: The average satisfaction rate of Central Library's members in most of the aspects was high. In order to improve the quantity and quality of the library services, it is suggested that the library activity hours, number and period of the sources' loaning, number of the computers and period of using the Internet be increased.</p>
خدمات کتابخانه, رضایت استفادهکننده, کتابخانههای دانشگاهی
Library services, Users' satisfaction, Academic libraries
316
322
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-383&slc_lang=fa&sid=1
Fakhri
Zangoee
فخری
زنگویی
fzangooei2005@yahoo.com
8700319475328460029416
8700319475328460029416
Yes
B.A. in Librarian and Information Services, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
کارشناس کتابداری و اطلاعرسانی، کتابخانه مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
S.A. Saadatjoo
سید علیرضا
سعادتجو
8700319475328460029417
8700319475328460029417
No
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
H. Beydokhti
حسین
بیدختی
8700319475328460029418
8700319475328460029418
No
Birjand University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران