Journal of Birjand University of Medical Sciences
مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
J Birjand Univ Med Sci
Medical Sciences
http://journal.bums.ac.ir
87
journal87
1607-2197
2423-6152
fa
jalali
1390
9
1
gregorian
2011
12
1
18
4
online
1
fulltext
fa
روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند 1388
Reliability and Validity of OSCE in Evaluating Clinical Skills of emergency Medicine Students of Birjand university of Medical Sciences
آموزش پزشكي
Medical Education
مقاله اصیل پژوهشی
Original Article
زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش جدا نشدنی از برنامه آموزش پزشکی و یکی از بهترین روشهای ارزیابی صلاحیت عملکرد آزمون ساختاریافته عینی بالینی میباشد. این پژوهش به منظور بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی انجام گردید. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی همبستگی، 12 مهارت بالینی توسط چک لیست عملکرد ارزیابی گردید. 39 دانشجو در 12 ایستگاه، مهارتها را انجام دادند؛ در هر ایستگاه ارزیابی توسط مشاهدهگر مطابق چک لیست انجام شد. روایی ملاکی از طریق همبستگی میانگین نمرات دروس نظری و بالینی با نمره OSCE و پایایی، از طریق همبستگی بین نمرات گزارش شده توسط دو مشاهدهگر در دو ایستگاه محاسبه گردید. دادهها با نرمافزار SPSS (ویرایش 15) و آزمون رگرسیون لوجستیک تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: ضریب همبستگی نمرات OSCE با میانگین نمرات نظری46/0 (003/0=P)، با نمرات بالینی 61/0 (001/0P<) و با معدل کل 56/0 (001/0P<) بود. بالاترین و پایینترین ضریب همبستگی به ترتیب 54/0 و 08/0 در ایستگاه حمل مصدوم و کنترل خونریزی مشاهده شد. ضریب همبستگی بین نمرات دو مشاهدهگر در ایستگاه تخلیه شوک 97/0 و در ایستگاه آمبوبگ 68/0 (001/0P<) بود. نتیجهگیری: استفاده از OSCE به عنوان روش معتبر و پایا برای سنجش مهارتهای بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی و در کلیه بخشها توصیه میشود.
Background and Aim: Clinical education is an integrated component of medical education program. Objective Structured Clinical Exam (OSCE) is one of the best educational evaluations of clinical competence. The present study was designed to determine the reliability and validity of OSCE in evaluating clinical skills of emergency medical students. Materials and Methods: In this descriptive-correlational study, twelve skills were evaluated by means of a checklist. 39 students performed these skills in 12 OSCE stations. In each station, an experienced inspector evaluated the skills matching them to the checklist. Validity was measured according to the correlation coefficient between OSCE scores and the theoretical and clinical performance scores of students, and reliability based on the correlation coefficient between scores reported by inspectors in two stations. The obtained data was analyzed by means of SPSS (version 15) at the significant level P<0.05. Results: The correlation coefficient of OSCE scores and mean theoretical and clinical performance scores and total average scores were 0.46 (P=0.003), 0.61, and 0.56 (P<0.001), respectively. The highest and lowest correlation coefficient was 0.54, and 0.08 respectively in the two stations i.e. log roll maneuver and hemorrhage control. Correlation coefficient between scores of those two inspectors at shock evaluation and respiratory resuscitation stations were 0.97 and 0.68 (P<0.001), respectively. Conclusion: OSCE is suggested as a reliable and valid method to evaluate the clinical skills of medical emergency students in all wards
روایی, پایایی, OSCE, ارزیابی بالینی
Clinical evaluation, OSCE, Reliability, Validity
312
319
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-459-1&slc_lang=fa&sid=1
Z
Farajzadeh
زهرا
فرجزاده
zfarajzadeh@yahoo.com
8700319475328460029316
8700319475328460029316
Yes
Instructor, School of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Iran
مربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
S.A
Saadatjoo
سید علیرضا
سعادتجو
8700319475328460029317
8700319475328460029317
No
School of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
Sh
Tabiee
شهناز
طبیعی
8700319475328460029318
8700319475328460029318
No
School of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
MR
Hosseini
سید محمدرضا
حسینی
8700319475328460029319
8700319475328460029319
No
Emergency Medical College , Birjand University of Medical Science, Iran
، آموزشکده فوریتها، دانشگاه علومپزشکی بیرجند، ایران