Journal of Birjand University of Medical Sciences
مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
J Birjand Univ Med Sci
Medical Sciences
http://journal.bums.ac.ir
87
journal87
1607-2197
2423-6152
fa
jalali
1386
12
1
gregorian
2008
3
1
15
1
online
1
fulltext
fa
شیوع انواع اختلالات پاسچرال شانه در دانشآموزان 10-12 ساله دبستانی شهر زاهدان
Prevalence of postural Shoulder Impairments in 10-12 Year Old Students in Primary Schools of Zahedan
ارتوپدي
Orthopedic
مقاله اصیل پژوهشی
Original Article
<p align="right"> <strong> زمینه و هدف: </strong>اختلالهای پاسچرال نواحی کتف و شانه، زمینه را برای ایجاد دردهای مزمن فراهم میکند. خطر ایجاد پاسچرهای غیرطبیعی در دانشآموزان دبستانی که در حال رشد هستند، به دلیل وضعیتهای نادرست شایع میباشد. برای تدوین سیاستهای مناسب جهت پیشگیری از این اختلالها، داشتن اطلاعات دقیق در مورد این وضعیتها ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع انواع اختلالهای پاسچرال شانه در دانشآموزان 10-12 ساله دبستانی شهر زاهدان انجام شد.</p>
<p align="right"> <strong> روش تحقیق: </strong>در این مطالعه توصیفی- مقطعی که در سال 1384 و در شهر زاهدان انجام شد، 153 دانش آموز دبستانی با دامنه سنی 10-12 سال از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت اندازهگیری تراز شانهها از صفحه شطرنجی با خانههای یک سانتیمتری و در مورد جلو آمدن شانهها نیز از صفحه شطرنجی که وسط آن خط قرمزی رسم شده بود، استفاده گردید. برای بررسی تقارن کتف، فاصله زاویه تحتانی آن تا هفتمین مهره پشتی با استفاده از تست کیبلر در زوایای صفر، 45 و 90 درجه ابداکسیون بازو اندازهگیری شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای آماری توصیفی، c <sup>2 </sup>و نیز آزمون دقیق فیشر در سطح معنیداری 05/0 P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.</p>
<p align="right"> <strong> یافتهها: </strong>سطح شانه غالب (7/89%) دانشآموزان راست دست بالاتر از شانه غیرغالب بود. در شانه غالب دانشآموزان راست دست، اختلال تقارن کتف در وضعیتهای صفر (42/0= P ) و ابداکسیون 90 درجه (3/0= P ) بازو وجود نداشت. 2/56% دانشآموزان، شانه گرد داشتند. در 6/61% کودکان 10 ساله، شانهها نسبت به وضعیت طبیعی جلوتر قرار داشتند (002/0= P ). رابطهای بین فعالیت نوشتاری در منزل (92/0= P ) و مدرسه (81/0= P ) با جلوآمدن شانه مشاهده نشد.</p>
<p align="right"> <strong> نتیجهگیری: </strong>نتایج این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن طولانی مدّت دانشآموزان دبستانی در وضعیتهای غیرطبیعی به دلیل انعطافپذیری سیستم اسکلتی- عضلانی، منجر به جلو آمدن شانهها میشود؛ همچنین نتایج این مطالعه آموزش وضعیتهای صحیح برای حمل کیف و وضعیت صحیح نوشتاری برای جلوگیری از اختلالهای پاسچرال شانه را تایید میکنند.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> Background and Aim: </strong>Postural abnormalities of the scapula and the shoulder regions predisposes individuals to chronic pain. Because of improper position of primary school students, who are growing, the risk of adopting abnormal postures is common. In order to establish appropriate strategies to prevent these impairments, having accurate information about them is necessary. The purpose of this study was to determine the prevalence of postural shoulder impairments in 10-12 year old students in primary schools of Zahedan in 2005.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> Materials and Methods: </strong>One hundred and fifty-three primary school students ranging between 10 and 12 years were recruited to this study through multiple-stage cluster sampling. In order to measure the symmetry of shoulders a checkered board having 1sq centimeter boxes was used and another one with a red line in the center for protruded shoulders. For the assessment of scapular symmetry, the distance between inferior angles of the scapula to the seventh thoracic vertebra was measured by using Kibler test at 0, 45 and 90 degrees of shoulder abduction. The obtained data was analyzed by means of SPSS software using descriptive statistical tests e.g chi square and Fisher’s exact test.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> Results: </strong>The level of dominant shoulder (89.7%) was higher than that of non - dominant shoulder in right - handed students. Scapular asymmetry was not at “0” (P=0.42) and “90” (P=0.3) degrees of shoulder abduction in dominant shoulders of right-handed students. Rounded shoulder was seen in 56.2% of students. In 61.6% of 10 year old students shoulders were protracted more than normal (P=0.002). No relationship was observed between writing activities at home (P=0.92) and at school (P=0.81) with developing rounded shoulder.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> Conclusion: </strong>It was found that long term standing of primary students at abnormal positions, because of flexibility of musculoskeletal system, leads to developing protracted shoulders. The results also support the effectiveness of instructing students in adopting correct postural position when carrying a bag, and while writing to prevent shoulder postural impairments.</p>
شانه, اختلال پاسچر, دانشآموزان دبستانی, تقارن کتف
Shoulder, Postural impairment, Primary school students, Scapular symmetry
0
0
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-259&slc_lang=fa&sid=1
Asghar
Akbari
اصغر
اکبری
akbari_as@yahoo.com
8700319475328460028592
8700319475328460028592
Yes
Assistant Professor, Department of Physiotherapy, Faculty of ParaMedicine, Zahedan University of Medical Sciences. Zahedan, Iran
استادیار گروه آموزشی فیزیوتراپی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
Hesam
Moodi
حسام
مودی
8700319475328460028593
8700319475328460028593
No
Raziye
Ghanad
راضیه
قناد
8700319475328460028594
8700319475328460028594
No