Journal of Birjand University of Medical Sciences
مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
J Birjand Univ Med Sci
Medical Sciences
http://journal.bums.ac.ir
87
journal87
1607-2197
2423-6152
fa
jalali
1398
2
1
gregorian
2019
5
1
26
2
online
1
fulltext
fa
داستانگویی، روشی نوین برای توانمندسازی مادران در زمینه پیشگیری از حوادث کودکان
Storytelling, a new approach in empowering mothers in the prevention of childhood accidents
پرستاری- سلامت و بلایا
Emergencies and Disasters
مقاله اصیل پژوهشی
Original Article
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> کودکان بهدلیل ویژگیهای فیزیولوژیکی و رفتاری خاص، بیش از سایرین در معرض حوادث بوده و نیازمند مراقبت از سوی یک فرد بالغ </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">هستند</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش به دو روش داستانگویی و خودآموز بر توانمندی مادران در زمینه پیشگیری از حوادث کودکان صورت پذیرفته است. </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش تحقیق:</span></span></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی میدانی تصادفیشده است که بر روی 60 مادر دارای کودک 1 تا 59 ماهه اجرا گردید. ابزار پژوهش یک پرسشنامه محققساخته است که روایی و پایایی آن به اثبات رسیده است. جلسات آموزشی در قالب ۲۴ جلسه آموزش اصول پیشگیری از حوادث شایع استان، به دو روش داستانگویی و خودآموز اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها بهوسیله آزمونهای آماری کایاسکوئر، فیشر، تیتست مستقل، تعقیبی بنفرونی و آزمون آنالیز واریانس تکرارشده در سطح 0/05=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">α</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> صورت پذیرفت.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> هر دو روش آموزشی، نمره توانمندی مادران را نسبت به قبل بهصورت معنیداری ارتقا داد (0/001</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">P<</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">). در مقایسه دو روش، اگر چه میانگین تغییرات نمره توانمندی، قبل و بلافاصله پس از مداخله تفاوت معنیداری نداشت، اما میانگین تغییرات نمره سه ماه بعد نسبت به قبل و بلافاصله بعد از آن تفاوت آماری معنیداری را نشان داد و داستانگویی توانست اثربخشی بیشتری بر ارتقای توانمندی مادران سه ماه پس از مداخله نسبت به قبل (0/02=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">) و بلافاصله بعد از آن (0/04=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">) داشته باشد.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> آموزش به هر دو روش میتواند منجر به توانمندی مادران گردد؛ ولی با توجه به کاهش نمره توانمندی پس از سه ماه در گروه خودآموز، داستانگویی روش مؤثّرتری در مادران است.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background and Aim:</strong> Children due to specific physiological and behavioral characteristics, more than others are at risk of accidents and need care by an adult; therefore, the present study aims to investigate the effect of education in two methods, storytelling and self-learning have been done on the ability of mothers to prevent children's accidents.<br>
<strong>Materials and Methods: </strong>The present research is a randomized field trial study which was performed on 60 mothers with children aged 1 to 59 months. The research tool is a researcher-made questionnaire whose validity and reliability have been proven. Meetings for training the principles of preventing the common accidents in the province in two "storytelling" and "self-learning" methods were held in 24 training sessions. data analysis was performed by Chi-square, Fisher test, independent t-test, Bonferroni post hoc and repeated ANOVA tests at α=0.05<br>
<strong>Results: </strong>Both training methods significantly enhanced the empowerment score of the mothers compared to before (P<0.001). Comparing two methods, although there was no significant difference in the mean of power score changes before and the immediately after the intervention, but the average of changes in the score three months later showed a significant difference before and immediately after that and storytelling could have a more effective effect on improving the ability of mothers three months after intervention (P=0.02) and immediately thereafter (P=0.04).<br>
<strong>Conclusion: </strong>Education in both ways can lead to mothers' ability; however, due to reduced ability score after three months in the self-learning group, storytelling is more effective in mothers.<br>
</div>
داستانگویی, خودآموز, حوادث کودکان
Storytelling, Self-Learning, Childhood Accidents
176
185
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2253-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Vahdaninya
زهرا
وحدانی نیا
vahdane@bums.ac.ir
8700319475328460037781
8700319475328460037781
Yes
Social determinants of health research center ,Birjand University of Medical Sciences ,Birjand, Iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
Maryam
Nakhaei
مریم
نخعی
vahdane@bums.ac.ir
8700319475328460037782
8700319475328460037782
No
Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
Gholamreza
Sharifzadeh
غلامرضا
شریف زاده
vahdane@bums.ac.ir
8700319475328460037783
8700319475328460037783
No
Social determinants of health research center ,Birjand University of Medical Sciences ,Birjand, Iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
Ahmad
Nasiri
احمد
نصیری
ah_nasiri@nm.mui.ac.ir
8700319475328460037784
8700319475328460037784
No
Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
Bibi Fatemeh
Baghernejad Hesari
بی بی فاطمه
باقرنژاد حصاری
FTBAGHER@GMAIL.COM
8700319475328460037785
8700319475328460037785
No
Social determinants of health research center ,Birjand University of Medical Sciences ,Birjand, Iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران